LA sælger ud af de liberale grundværdier

Liberal Alliance har i dag meldt ud, at de ønsker at øge antallet af udvisningsdomme og at afskære mennesker, der har begået kriminalitet, fra at få dansk statsborgerskab. Enhedslistens retsordfører, Pernille Skipper, er chokeret.

Pernille Skipper udtaler:

- Jeg kan da godt se, at Liberal Alliance måske har behov for at gøre sig bedre venner med Venstre og Dansk Folkeparti, men jeg havde godt nok ikke troet, at de ville sælge ud af deres liberale grundværdier for at tækkes V og DF.

- Rigtig mange mennesker udvises af Danmark allerede i dag, også for mindre forbrydelser - og når det er på kanten af internationale konventioner. Det klæder ikke et såkaldt liberalt parti at balancere på kanten af menneskerettigheder og internationale beskyttelseskonventioner.

- Det undrer mig, at Liberal Alliance pludselig er fortalere for, at mennesker, der tilfældigvis ikke er født i Danmark, skal have dobbelt straf – både den normale straf og en udvisning eller fratagelse af muligheden for statsborgerskab. Hvad havde de forestillet sig? At en 16-årig cykeltyv aldrig skulle kunne få statsborgerskab, eller at hun skal udsendes til et land, hun aldrig har været i? Det er da chokerende. Jeg troede, at lighed for loven var en liberal grundværdi.

Fredag, 3. august 2012 - 10:23