Kulegrav det Europæiske Patentkontor

Et ja til patentdomstolen kan indføre kontroversielle patenter i Danmark. Enhedslisten og Folkebevægelsen opfordrer til kulegravning af patentkontorets praksis.

De mange kontroversielle patenter, der for eksempel gælder menneskegener og planer, kritiseres af en række eksperter i Kristeligt Dagblad

Konsekvenserne af patentdomstolen er uoverskuelige

Patentdomstolens tilhængere argumenterer for et ja med henvisning til, at det vil gøre det lettere at få patenter. Men konsekvenserne af flere kontroversielle patenter er uoverskuelige.

- At patenter ikke altid er en god ting har slet ikke været diskuteret. Som det er nu, ved vi simpelthen alt for lidt om, hvad patentdomstolen vil medføre, siger retsordfører Pernille Skipper.

- Derfor er det afgørende, at vi får et nej på søndag, og at erhvervs- og vækstministeren derefter straks igangsætter en uvildig kulegravning af det Europæiske Patentkontors praksis.

Ja-ministre holder befolkningen for nar

Folkebevægelsen mod EU’s spidskandidat, Rina Ronja Kari, er enig i, at der har været alt for lidt reel denbat om patentdomstolen.

- Med parolen, at ”der er kun fordele ved et ja”, holder flere af vores ministre befolkningen for nar. De bagatelliserer reelle bekymringer – ikke bare fra os, men fra flere eksperter, siger hun.

- For folkeafstemningen på søndag handler ikke kun om forholdene for få virksomheder. Den handler om vores fælles bedste, og det er ikke til det fælles bedste at give store medicinalfirmaer patent på viden om den menneskelige krop. Hvis én virksomhed får monopol på at diagnosticere bestemte kræftformer, kan det blive direkte katastrofalt.

Fredag, 23. maj 2014 - 10:50