Krav til arbejdsgivere skal skabe praktikpladser

Det er en katastrofe, at hver sjette lærling i byggeriet mangler en praktikplads.

Tallene kommer fra undervisningsministeriets nyeste praktikopgørelse. Enhedslisten opfordrer nu regeringen til at sætte ind og sikre praktikpladser i byggeriet, så vi også har faglært arbejdskraft i fremtiden.

Uddannelsesordfører Rosa Lund siger:

- Det er fuldstændig urimeligt, at så mange unge ikke kan gør deres uddannelse færdig. Det nytter ikke noget, at vi bare lukker øjnene for problemet og håber på, at praktikpladserne kommer af sig selv. Det er en bunden opgave at skaffe de praktikpladser. Andet kan vi ikke tillade os, hverken over for eleverne eller over for fremtidens arbejdsmarked

- Dansk byggeri giver i dag krisen skylden for de manglende praktikpladser. I midten af 00’erne var deres undskyldning, at de havde for travlt til at have lærlinge. Undskyldninger er der altså nok af. Det understreger, at vi fra politisk hold må sikre de praktikpladser, for arbejdsgiverne gør det ikke af sig selv.

- I Enhedslisten vil vi gerne øge brugen af sociale klausuler, så alle virksomheder, der laver aftaler med det offentlige, skal have lærlinge. Ligesom vi også gerne vil sikre, at de virksomheder, der tager lærlinge, betaler en del mindre ind til arbejdsgivernes uddannelsesbidrag, mens de virksomheder, der stikker af fra deres ansvar, betaler en del mere.