Kommunerne skal rette ind efter ankeafgørelse

Enhedslisten kræver, at alle kommuner retter ind efter Ankestyrelsens seneste afgørelse i sagen om træk i kontanthjælp for samlevende. Beskæftigelsesministeren må slå i bordet og stoppe KL's forsøg på vildledning.

De sidste par måneder har Enhedslisten i landets kommuner og på Christiansborg sat fokus på, at utallige kommuner ulovligt har trukket samlevende i kontanthjælpen.

Mange kommuner har på den baggrund gennemgået alle sager og betalt pengene tilbage. Men Kommunernes Landsforening har blandet sig og anbefalet kommunerne at stoppe sagsbehandlingen.

Ankestyrelsen trumfer KL

Nu har Ankestyrelsen imidlertid banket i bordet: De ulovlige afgørelser i kommunerne skal ophæves og borgerne have pengene tilbage.

- Ankestyrelsen bekræfter, hvad Enhedslisten og eksperter i socialret hele tiden har sagt: Når Ankestyrelsen har truffet en principafgørelse, så har kommunerne kun én ting at gøre, og det er at gennemgå alle sager om gensidig forsørgerpligt og tilbagebetale til borgerne, hvis der er truffet ulovlige afgørelser, siger socialordfører Finn Sørensen.

- Så nu må det være slut med visse kommuners undskyldninger for ikke at gennemgå sagerne om gensidig forsørgerpligt. Det er fuldstændig urimeligt over for mennesker, der ikke har for mange penge i forvejen. Det er tage disse mennesker som gidsler.

Beskæftigelsesministeren må træde i karakter

Enhedslisten har forsøgt at få beskæftigelsesministeren til at stoppe ulovlighederne, men uden held. Så nu har partiet kaldt ministeren i samråd.

- Jeg ser virkelig frem til samrådet den 17. april. Vi skal have fuldt overblik over omfanget af denne forvaltningsmæssige skandale. Ministeren må træde i karakter, underkende KL og kraftigt opfordre kommunerne til at følge Ankestyrelsens afgørelser, siger Finn Sørensen.

- KL har forsøgt at vildlede kommunerne til at stoppe gennemgangen af sagerne og vente med betale tilbage, til KL har fundet ud af, hvad de skal mene. Det må stoppe nu. KL har ingen juridisk myndighed i forhold til kommunerne. De skal bare stikke piben ind i stedet for at opfordre kommunerne til at begå en ny ulovlighed.