Klimakatastrofe skal stoppes

Seneste klimarapport fra FN fastslår, at det haster med en løsning på klimakatastrofen.

Klimaordfører Per Clausen udtaler:

- FN's klimapanels nye rapport dokumenterer igen behovet for en hurtig og effektiv indsats for at begrænse den truende klimakastrofe. Danmark skal gå i spidsen med både nationale og internationale initiativer.

- Aftalen om en ny klimalov skal følges op af en konkret plan for, hvordan Danmark kan reducere sit CO2-udslip med 40 pct. i 2020. Internationalt skal Danmark samarbejde med de lande, som også er indstillet på at gå foran. Erfaringerne viser, at samarbejdet i EU og FN ofte fører til, at de lande, som ikke ønsker en progressiv klimapolitik, er i stand til at bremse eller helt stoppe udviklingen. Derfor er der brug for et internationalt alternativ til samarbejdet i disse organisationer.

- Klimamålsætningen skal være en integreret del at alle politikområder. Derfor må vi ikke igen se, at regeringen fremlægger et forslag til en ”vækstplan”, der øger vores forurening, vores ressourceproblem og vores klimabelastning. Det er tværtimod gennem øgede investeringer i en ansvarlig klimapolitik, at vi skal skabe flere arbejdspladser.

Mandag, 31. marts 2014 - 13:00