Kapitalfonde skal ikke drive vores skoler

Private selskaber og kapitalfonde skal ikke have snablen ned i vores velfærds-fælleskasse, fastslår politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen.

Produktivitetskommissionen anbefaler i deres netop offentliggjorte rapport, at private virksomheder fremover skal overtage flere traditionelle velfærdsopgaver i Danmark. Johanne Schmidt-Nielsen kalder forslaget "komplet vanvittigt":

- Næppe er blækket tørt på aftalen om at sælge Dong til Goldman Sachs, før det foreslås, at velfærdskoncerner og kapitalfonde fremover skal tjene penge på vores velfærdssamfund. Det er skræmmende. Og jeg går ud fra at regeringen meget hurtigt melder ud, at den vej skal Danmark ikke ned af.

Der skal ikke leges købmandsbutik med velfærden

- Vi skal ikke have koncerner og kapitalfonde ind og lege købmandsbutik i vores velfærd. Der skal mennesket og samfundsmæssige hensyn stå i centrum; ikke nogle virksomheders kortsigtede økonomiske interesser, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Hun påpeger, at de sidste ti års eksperimenter med at privatisere velfærd i Sverige har haft meget negative konsekvenser. Milliarder af kroner, som kunne have været brugt til bedre velfærd, er i stedet endt hos kapitalfonde i skattely. Og servicen er blevet forringet. Skolebørnene klarer sig for eksempel ringere.

- Det giver jo egentlig sig selv: Private virksomheder skal i modsætning til det offentlige tjene penge til deres aktionærer. De penge forsvinder ud af velfærden. Det er skatteyderne, der kommer til at betale for aktionærernes profit, forklarer Johanne Schmidt-Nielsen.

Vi har brug for sociale klausuler

Den politiske ordfører tager sig også til hovedet over produktivitetskommissionens forslag om at droppe sociale klausuler i offentlige udbud.

- Det ville være helt forkert at opgive de sociale klausuler, der fx kræver af de virksomheder, som leverer til det offentlige, at de skal tage et vist antal lærlinge. Erhvervslivet skriger på faglært arbejdskraft, og de sociale klausuler er et godt redskab til at sikre flere praktikpladser, siger hun.

- Kommissionen har igen-igen et alt for snævert fokus. De ser slet ikke på samfundsmæssige hensyn, men kun på, hvordan virksomhederne kan tjene flere penge her og nu.

Mandag, 17. februar 2014 - 12:40