Kæmp for demokrati gennem idrætten

Vi må ikke se passivt til, mens international idræt bliver inficeret af udemokratiske regimer.

Tendensen ridses op i en ny analyse fra Play the Game. Senest har Qatar brugt internationale idrætsbegivenhed til at promovere sig selv, samtidigt med at landet overtræder alle menneskerettigheder.

Idrætsordfører Jørgen Arbo-Bæhr siger:

- Vi bør tage meldingen fra Play the Game alvorligt, hvis vi skal bevare den positive stemning over for idrætten i befolkningen. Jeg synes, at den danske regering med kulturministeren i spidsen skal gøre langt mere for at arbejde for demokratiske værdier i idrætten.

- Regeringen bør tage problemet med menneskerettigheder i de lande, der gerne vil afholde store idrætsbegivenheder, op i alle transnationale organisationer så som EU, Europarådet, ILO og FN. Og så skal vi have en handleplan for Danmarks indsats i international idrætspolitik. Det vil jeg arbejde for.

- Jeg har derfor indkaldt ministeren til et samråd, hvor hun skal svare på, hvad hun vil gøre for at sikre demokrati i forbindelse med de store idrætsbegivenheder.