Hold fast i huslejereguleringen

Boligminister Carsten Hansen vil overveje huslejestigninger som led i forhandlingerne om forenkling af lejelovgivningen.

Hans udspil, der er offentliggjort i dag, indeholder desuden nye regler for fraflytningsregninger og nye varslingsbestemmelser for lejeforhøjelser.

Risiko for vilde lejestigninger

Udspillet bekymrer boligordfører Lars Dohn, der kraftigt opfordrer Carsten Hansen til at fastholde huslejereguleringen.

- Carsten Hansen åbner op for, at udlejerne kan hæve huslejen med nettoprisindekset. Det kan udhule huslejereguleringen og føre til for store lejeforhøjelser, siger han.

- Samtidig er denne store indrømmelse til udlejerne unødvendig. Der er tværtimod en unik mulighed for at slå huslejereguleringen fast ved de kommende lejelovsforhandlinger, nu hvor flere af de borgerlige partier har erklæret, at de ikke vil røre ved reguleringen.

Forenkling af lejelovgivningen er en god idé

Lars Dohn understreger, at forenkling af lejelovgivningen som sådan er en god idé - det må bare ikke gå ud over lejerne.

- Lejelovgivningen er afgjort for kompliceret i dag. Og der er også positive takter i Carsten Hansens oplæg, fx at lejerne skal sikres mod urimelige istandsættelsesregninger ved fraflytning, siger Lars Dohn

- Vi erfarer også, at Carsten Hansen vil medtage 21 punkter fra organisationernes ”enighedsliste”. Det er absolut bedste udgangspunkt for en forenklingsindsats, fordi listen både sikrer bæredygtighed og balance mellem lejere og udlejere. Fra Enhedslistens side vil vi derfor gå efter at gennemføre så store dele af enighedslisten som muligt.

Mandag, 24. marts 2014 - 10:18

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg