Handlingsplan skal redde liv

De mange selvmord blandt sindslidende i Danmark får Enhedslisten til at kræve en handlingsplan for psykiatrien.

Nye statistikker viser, at 18 gange så mange danskere med en sindslidelse tager deres eget liv sammenlignet med den tilsvarende gruppe i Sverige.

Forsømt gruppe
De grusomme tal taler deres tydelige sprog, mener sundhedsordfører Per Clausen.

- De mange selvmord blandt psykisk syge mennesker er et symptom på, at der er noget helt galt med behandlingen af denne udsatte gruppe i Danmark.

Derfor skal der lægges en plan for psykiatriområdet, mener han.

- Vi kan ikke være bekendt at fortsætte med at forsømme disse mennesker på det groveste. Der er snakket nok. Nu skal der handling til.

Penge og koordineret indsats
Planen skal først og fremmest sikre, at hjælpen bliver bedre koordineret, og så skal psykiatriområdet som sådan have flere midler.

- Konkret foreslår Enhedslisten, at der afsættes 1 milliard kroner ekstra om året til psykiatrien, og at der udarbejdes en samlet handlingsplan for indsatsen over for mennesker med psykiske lidelser, udtaler Per Clausen.

- Og planen skal ikke dikteres fra politikerskriveborde. Den skal udarbejdes i samarbejde med dem, der har problemerne inde på livet: kommunerne, regionerne, de relevante personaleorganisationer og ikke mindst patientforeningerne.

Per Clausen har stillet nedenstående spørgsmål til sundhedsministeren:

• Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at op til 18 gange så mange danske med en sindslidelse tager deres eget liv sammenlignet med den tilsvarende gruppe i Sverige?
  • Vil ministeren på baggrund af den omfattende kritik af den danske behandling af mennesker med psykiske lidelser fra læger, patientforeninger m.v. tage initiativ til, at Sundhedsministeriet sammen med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner udarbejder en handlingsplan for den danske psykiatriske indsats?
Mandag, 8. august 2011 - 11:09

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg