God tale, som bør følges af reel handling

Statsministerens nytårstale var god, siger Johanne Schmidt-Nielsen. Men indholdet i talen står i høj grad i modsætning til den politik, som regeringen fører.

Johanne Schmidt-Nielsen om Statsministerens nytårstale:

- Jeg tror, det er en tale som rigtig mange danskere kan genkende sig selv i. Om et Danmark hvor vi prioriterer fællesskabet og hvor vi faktisk betaler vores skat med glæde, fordi vi får et stærkt velfærdssamfund til gengæld.

- Men jeg synes desværre, at det i al for høj grad står i modsætning til den politik som regeringen reelt fører. Hvor penge, der skulle have været brugt på velfærd er soldet op på skatterabatter til de store virksomheder.

- Det er meget positivt, at statsministeren fremhæver, at de offentligt ansatte – sygeplejersker, sosuer og pædagoger -  er lige så vigtige for vores samfund og vores økonomi, som deres kollegaer i den private sektor. Det er også nogle ord, som jeg håber vil følges af handling. For jeg tror, at f.eks. folkeskolelærerne har lidt svært ved at genkende den respekt for de offentligt ansatte, som Helle Thorning talte om.

- Og så er jeg selvfølgelig rigtig glad for at statsministeren taler så meget om vore ældres forhold. Det synes jeg, at regeringen har prioriteret alt for lidt indtil nu. Og det viser, at det nyttede noget når vi under finanslovsforhandlingerne fik sat så meget fokus på de nedskæringer som har ramt de ældre.

- Jeg savner, at statsministeren i talen forholder sig til de mange danskere, der er ramt af arbejdsløshed og sygdom. Jeg tror desværre at vi i 2014 kommer til at se nogle alvorlige sociale konsekvenser af regeringens nedskæringer overfor de mennesker, der er så uheldige at blive ramt af sygdom og arbejdsløshed.

Torsdag, 2. januar 2014 - 10:00