GGGI-skandale skal kulegraves

Søren Pind fortalte ikke Folketinget, at hans embedsmænd havde advaret ham om GGGI.

Lars Løkke Rasmussen og udviklingsminister Christian Friis Bach er ikke de eneste, der er under beskydning i skandalen om klimaorganisationen GGGI. Også tidligere udviklingsminister Søren Pind står nu for skud. Ifølge Ekstra Bladet viser det sig nemlig, at Søren Pind, da han var udviklingsminister, overhørte klare advarsler fra sine embedsmænd om problemer i GGGI. Og det er ikke godt nok, lyder det fra Christian Juhl.

- Det er i løbet af de sidste uger kommet frem, at den organisation, Lars Løkke står i spidsen for, generelt har både en lemfældig omgang med offentlige midler, har været beskyldt for misbrug og korruption, og endda leverer tvivlsomme resultater for klimaet. Alt tyder nu på, at det danske folketing ikke har været tilstrækkelig informeret om de kritisable forhold som kendetegner GGGI.

Pind førte Folketinget bag lyset

På dagens samråd forventer han, at udviklingsminister Christian Friis Bach vil give en klar redegørelse om hans forgænger Søren Pinds rolle.

- Den danske tilslutning til GGGI sker jo på initiativ af Søren Pind. Og hvis det er rigtigt, at han både har overhørt advarsler om organisationen og undladt at oplyse folketinget om disse advarsler, har han jo direkte gamblet med skattekronerne og ført folketinget bag lyset. Det er alvorligt.

De sidste dages nye oplysninger tyder på, at Danmarks bidrag til GGGI er foretaget på et alt for tyndt grundlag, og derfor er der behov for at få hele sagen belyst, mener Christian Juhl.

- Alt tyder på, at Danmark har hældt 90 mio. kr. ned i et sort hul, og at pengene i alt for ringe grad er gået til det egentlige formål – grøn udvikling i verdens fattigste lande. Hvad der startede med Lars Løkkes astronomiske forbrug på dyre flybilletter, limousiner og luksushoteller er ved at udvikle sig til en sag om misinformation af Folketinget og en uansvarlig brug af bistandsmidler. Den her sag skal kulegraves.

Samrådet, der er indkaldt af Enhedslisten, har til formål at belyse, hvad udviklingsminister Christian Friis Bach mener om GGGI’s virke, resultater og fremtid, og hvad grundlaget var for Folketingets bevilling til organisationen. Det starter i dag kl. 13.

Onsdag, 23. oktober 2013 - 10:57

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg