Forlig om lejeloven på plads

Forliget skal dels forenkle lejeloven, men først og fremmest sikre huslejereguleringen, fortæller boligordfører Lars Dohn.

Aftalen indeholder både fremskridt for lejerne og indrømmelser til udlejerne, og som forligspart vil Enhedslisten få indflydelse på kommende ændringer i lejelovgivningen.

- Enhedslisten har sat nogle gode fodaftryk såsom afskaffelsen af muligheden for trinvis forhøjelse af lejen i mindre udlejningsejendomme og uregulerede kommuner samt indførelsen af skærpede sanktioner overfor udlejere, der kræver betaling under bordet, siger Lars Dohn.

Huslejereguleringen er sikret

Forliget indeholder en række vigtige fremskridt for lejerne. Eksempelvis indgreb mod unødige istandsættelsesregninger ved fraflytning efter korte lejeperioder, ligesom udlejerne ikke kan hæve huslejen efter vedligeholdelsesarbejder uden at have hørt lejerne først.

- I sidste ende valgte vi at indgå i forliget, fordi det er i lejernes interesse. For Enhedslisten har det været afgørende at sikre, at huslejereguleringen står fast. Boligområdet skal ikke overlades uregulerede markedskræfter, sådan som højrefløjen ønsker, forklarer Lars Dohn.

- Ved at gå med i forliget har vi sikret os vetoret over fremtidige ændringer i lejeloven, og den ret vil vi bruge til at forhindre enhver forringelse af lejernes vilkår fremover. Vi vil stå værn om huslejereguleringen.

Stadig et stort arbejde forude

Der er helt sikkert indrømmelser til udlejerne i forliget, som Enhedslisten gerne havde undværet. For eksempel et lidt højere gebyr for at indbringe sager for huslejenævnene.

- Der er bestemt mangler. Regeringen har nægtet at gribe ind over for de store huslejestigninger efter istandsættelser, som er ved at presse almindelige lønmodtagere ud af de større byer. Vi har også foreslået at gøre det mere gennemskueligt at søge bolig på nettet, hvilket i dag er en jungle for de boligsøgende, siger Lars Dohn.

- På de punkter har regeringen ikke lytter. Derfor venter der stadig et stort arbejde forude – ikke mindst når den nye lejelov skal vedtages.

Onsdag, 11. juni 2014 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg