Nyt udspil mod radikalisering

Vi skal bekæmpe radikalisering med bedre våbenkontrol, fokus på fængsler og socialt udsatte boligområder og undervisning om racisme i folkeskolen, foreslår Enhedslisten i nyt udspil.

Læs Enhedslistens udspil her

Politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen siger:

- Jeg tror, alle tænker over, om vi kan blive bedre til at forhindre, at noget lignende sker igen. I Enhedslisten kommer vi nu med en række forslag. Vi har blandt andet fokus på bekæmpelse af radikalisering i fængsler, forebyggelse i socialt udsatte boligområder og om beskyttelsen af mindretal, der føler sig truede, er tilstrækkelig. Ligesom vi ønsker en vurdering af, om der kan gøres mere for at bekæmpe ulovlige våben i det danske samfund.

- Det er uacceptabelt, at man skal gå rundt og være bange, fordi man tilhører en bestemt religiøs gruppe. Der er behov for en vurdering af, om sikkerheden ved religiøse grupper, der føler sig truet, er god nok. Ligesom det er nødvendigt at gøre mere for at bekæmpe antisemitisme og racisme. Det kan man blandt andet gøre ved at sætte mere fokus på netop antisemitisme og racisme i vores fælles folkeskole.

- Der er brug for en styrket indsats for at stoppe spredningen af våben i kriminelle og terror-relaterede miljøer. Ikke mindst efter, at det har vist sig, at det våben som blev brugt til terrorangrebet er stjålet fra hjemmeværnet. Der er brug for at se på, om der er tilstrækkeligt styr på de lovlige våben i Danmark. Det gælder både i forhold til hjemmeværnsfolk, personer med jagttegn, medlemmer af skydeklubber og adgangen til dansk militærs våbendepoter. Og så skal der sættes ind for at bremse tilstrømningen af ulovlige våben fra udlandet for eksempel igennem mere effektiv kontrol ved grænsen.

Vi må ikke underminere retssikkerheden og privatlivets fred

Johanne Schmidt-Nielsen ser også frem til høre regeringens bud på en handlingsplan og er åben over for drøftelser af, om der er behov for flere ressourcer til politi og beredskab. Men hun opfordrer samtidig til at holde hovedet koldt og ikke handle i panik eller sætte borgernes retssikkerhed over styr:

- Jeg går ud fra, at vi vil få en orientering om efterforskningen og sandsynligvis også en første evaluering af myndighedernes indsats. Det er jo vigtigt for at kunne diskutere, om der er brug for nye initiativer eller flere ressourcer.

- Jeg regner også med, at regeringen vil præsentere nogle initiativer til, hvordan vi kan øge trygheden og forebygge, at der sker sådan noget igen. Jeg tror, vi alle sammen tænker over, om vi kan gøre mere, end vi gør i dag.

- Der er brug for en fælles saglig diskussion af, hvad der virker, og hvordan vi samtidig sikrer, at vi ikke underminerer retssikkerheden og privatlivets fred, som jo netop kendetegner det frie demokratiske samfund, vi kæmper for.

Torsdag, 19. februar 2015 - 8:58

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Støt de fængslede arbejderledere i Iran
29. nov – Fagligt Landsudvalg