Fonde kan redde DR's underholdningsorkester

Borgerlige politikere har fremlagt et forslag om, at private fonde skal give et bidrag til DR's underholdningsorkester.

Men det kan kun lade sig gøre, hvis der bliver tale om et driftstilskud.

Kulturordfører Jørgen Arbo-Bæhr siger:

- Jeg synes, at det er en god tanke. Men det kan kun lade sig gøre ved at beskatte fondene, så det kan blive et decideret driftstilskud. Vi ved, at fondene har mange penge, og de bruger millioner til at støtte kultur. Men desværre støtter de som regel ikke drift, og vi skal sørge for, at underholdningsorkestret skal overleve mange år endnu.

- Jeg har på baggrund af skattekommissionens beregninger lavet et realistisk skatteforslag, som vil give ca. 0,5 mia. kr. Det er rigeligt, når driften af Underholdningsorkestret kun koster 30 mio. kr. årligt.

- Jeg vil tage kontakt til kulturministeren og de andre partier for at få undersøgt, om vi på denne vis kan redde Underholdningsorkestret.

Torsdag, 11. december 2014 - 13:36