Folketingsgruppens beretning

Årsmødeberetning 2007 fra Enhedslistens folketingsgruppe ved Rune Lund.

Året der er gået har virkelig bragt kampen for bedre velfærd på dagsordenen. Årsagen er de store folkelige mobiliseringer, der har været – både i form af 17. maj og på grund af efterårets pædagog- og forældreblokader.

Det var en fornøjelse at se Anders Fogh ligne en groggy bokser i efteråret – hvor de folkelige protester og meningsmålingerne havde ramt ham som en lige venstre.

Fra Enhedslistens årsmøde skal der lyde et stort og klingende: Godt gået – lad os give en hånd de tusinder af mennesker, der har fået kampen for mere og bedre velfærd helt op på dagsorden.

I Enhedslisten har vi også vores del af æren.

Da vi i 2005 sagde: ”Der er råd til bedre velfærd” stod vi helt alene. I dag er det almindeligt accepteret – at det er et politisk valg.

Da vi i 2005 stillede forslag om afskaffelse af kontanthjælpsloftet, fik vi kun opbakning fra SF. I dag er vi kommet så langt, at oppositionen er samlet om at afskaffe såvel starthjælpen som kontanthjælpsloftet.

Men vi stopper ikke der.

Vi vil have afskaffet satspuljen, som hvert år forringer forholdene for arbejdsløse, syge, kontanthjælpsmodtagere og pensionister.

Vi vil have en skattepolitik, så de laveste indkomster betaler mindre, mens de højeste indkomster og de store selskaber betaler mere.

En helt centralt punkt for Enhedslisten i den kommende tid vil være en forbedring af velfærden, der handler om flere hænder til velfærd. Der er arbejdskraft nok, som vi viser i den plan, vi lige har fremlagt for, hvordan vi får 100.000 flere par hænder i den offentlige service.

Det handler om uddannelse og integration – og om at gøre jobbene som hjemmehjælper, pædagog, lærer osv. attraktive.

Det er et politisk valg. Vi skal ikke have flere skattelettelser og udgiftslofter, der skaber mere unødvendigt privatforbrug i form af flere fladskærme, mobiltelefoner, HTH-køkkener, udendørs spabade og firehjulstrækkere, der på en god dag max kører 5 kilometer på literen. Vi vil have velfærd.

Klimaforandringer er kommet på dagsordenen. Siden efteråret 2006 er der kommet en række rapporter, der er meget klare i mælet.

Tages der ingen skridt til at nedbringe udledningen af drivhusgasser, vil vi i 2035 få en temperaturstigning på over 2 C, og i det lange løb vil der være mere end 50 pct. mulighed for, at temperaturstigningen vil overskride 5 C. En sådan stigning er decideret farlig – den vil svare til den stigning i temperaturerne, der er sket fra sidste istid og frem til i dag.

Der findes ingen mellemveje. Det endelige mål skal være 100 procent vedvarende energi.

Til resten af oppositionen vil jeg gerne sige: I må ikke lave en dårlig, slatten aftale med regeringen. Hvis ikke der kan laves en aftale med regeringen om minimum 50 procent mindre co2-udslip og minimum 50 procent vedvarende energi i 2025 – så skal der ikke laves nogen aftale.

Hvis ikke regeringen vil med på dette mål – hvad intet tyder på, de vil – så skal en samlet opposition sige nej til en aftale – og gøre klimapolitikken til et centralt valgkampsspørgsmål.

På den måde gør vi to gode ting, som de fremtidige generationer vil takke os for: Vi hjælper kloden – og vi giver Fogh sparket, når valget kommer.

Fogh er blevet tvunget til at trække tropperne hjem fra Irak. Vi har en del af æren. Og det er en sejr.

Men det er også en sejr med en bismag. For hvad sker der? Jo, nok trækker vi 400 soldater hjem fra Irak, men samtidig vil regeringen, støttet af DF og S og R, sende 200 flere mand til Afghanistan.

Jeg opfordrer S og R til at komme med på antikrigsholdet – også i forhold til Afghanistan. Afghanistan bliver bare et nyt Irak.

Man kan ikke bombe demokrati ind i hovedet på folk.

Hvis Taleban skal bekæmpes, så skal det ske med en tæppebombning - af civil genopbygning.

Så længe den fejlagtige strategi fortsætter er de danske troppers tilstedeværelse direkte kontraproduktiv. Vi skal derfor have tropperne hjem – både fra Irak og Afghanistan - og det skal være nu.

I det forgangne år har vi også kunnet se, hvordan den såkaldte tænkepause ikke har vist som sig som andet end en fuske-pause. Franskmændene og hollænderne stemmer nej, hvorefter ja-eliten i hele EU gør alt hvad den kan for at fifle og fuske med nej’erne ved at prøve at luske så meget som muligt af EU-forfatningen igennem.

En ting står fast: Vi vil have folkeafstemning. Uanset om det bliver EU-forfatningen eller EU-forfatningen light, der kommer til afstemning.

Light er også usundt – bare på en anden måde. Man kan ikke aflyse en folkeafstemning uden at holde en folkeafstemning om en ny forfatning.

Ja-partierne er bange for befolkningen. Det er vi ikke. Kom bare med den folkeafstemning - vi er sikre på, at får vi en folkeafstemning, så får vi også et nej.

Mangfoldighed er et af kodeordene for dette årsmøde. Derfor er det også dejligt, at vi kan holde årsmøde på Nørrebro – dejlig tæt på Jagtvej 69.

Ungdomshuset var et fantastisk sted med politik, musik, teater, kultur og et sted for folk, der selv vil bestemme. Nu er det væk. En utiltalende politisk cocktail af dårlige politiske beslutninger og manglende lyst til dialog med de unge har ført til, at København nu er uden et ungdomshus.

Vi vil ikke finde os i såkaldt normalisering. Ensretning er farligt for demokratiet. Vi vil have retten til mangfoldighed og forskellig – og 2007 skal være året, hvor vi også vil have et nyt - Ungdomshus.

Mangfoldighed er helt centralt for Enhedslisten. Der har været en misforståelse i de seneste dages debat om Enhedslisten og religion. Enhedslisten er ikke et anti-religiøst parti – hvis vi var, kunne vi godt ekskludere en meget stor del af vores medlemmer.

Vi går ind for religionsfrihed – hvilket også inkluderer retten til ikke at have nogen religion. Ligesom vi går ind for total adskillelse af stat og religion.

For religion er en privatsag. I vores parti har vi folk, der opfatter religion som hokus-pokus, såvel som Kristne, jøder, muslimer med mere. Og hvad så? Hvad folk går og tror, er fløjtende ligegyldigt. Det, som er vigtigt er, at vi sammen kæmper for Enhedslistens politik om en bedre verden og et bedre Danmark.

Enhedslisten er tilhængere af mangfoldighed. Der skal både være plads til blødt brød og kaffe ved kakkelbordene, til slips, til Ungdomshuse, til Christiania – og til tørklæder.

Inde bag Christiansborgs tykke mure leger mange politikere en leg. De har fundet klodserne frem og leger bogstavleg. Villy vil så gerne lege med Helle og Marianne, men de gider ham ikke. Han er lidt irriterende.

Helle vil hellere lege med Marianne – og Marianne, der spiller kostbar, vil hellere lege med sig selv.

I Enhedslisten har vi peget på lederen af det største arbejderparti. Det plejer vi at gøre – og det gør vi stadig. Vi går ikke op i taburetter og titler - vi går op i indflydelse. Sådan som verden ser ud - er det som støtteparti til en kommende S-ledet regering.

Samtidig er vi utrolig glade for det politiske billede, der tegner sig efter et kommende valg med en ny regering. Alt tyder på, at en kommende S-ledet regering vil være afhængig af Enhedslistens stemmer, hvis altså ikke S, R og SF vil lave forlig med V,K eller DF. Det handler om, hvor flertallet ligger i Folketinget – det handler om at tælle til 90. Hvis der ikke bare skal komme en ny regering – men også en ny politik – så kommer Enhedslisten til at spille en central rolle efter et kommende valg med en ny regering.

Men vi kan ikke gøre det alene. Vi skal have folkelige mobiliseringer, som vi har set det det seneste år. Kun på den måde er det for alvor muligt at rykke den tunge Christiansborg-konsensus.

Lad os derfor styrke opbygningen af en stærk folkelig bevægelse for velfærd. Så får vi meget mere velfærd - og meget mindre Fogh. Og det er det vi vil – for Fogh: Ham fyrer vi, når valget kommer.

Tak for ordet.

Fredag, 4. maj 2007 - 20:36