Folkelig deltagelse sikret i klagesystem

Enhedslisten er godt tilfreds med, at forhandlingerne om Statsforvaltningens fremtidige organisering har ført til bedre folkelig deltagelse i klagesystemet.

Gruppeformand Per Clausen udtaler:

- Det er meget positivt, at det lykkedes for Enhedslisten at sikre lægmandsdeltagelse i langt flere sager, end regeringen havde lagt op til i forhandlingerne om Statsforvaltningens fremtidige organisering. Der bliver både lægmandsdeltagelse i principielle sager og i sager, hvor der indgår et stort element af skøn. Det, finder jeg, er en tilfredsstillende løsning.

- Herudover fik Enhedslisten sikret, at de faglige organisationer og handicaporganisationerne inddrages i visitationen af sagerne og i fastlæggelsen af procedurer for klagebehandlingen. Disse organisationer får derfor en central rolle i at sikre borgernes retssikkerhed og kvaliteten i sagsbehandlingen.

- Jeg er også glad for, at det fremover bliver sådan, at man kan blive skilt uden en forudgående separation. Hermed gøres der op med et helt urimeligt formynderi fra statens side over for voksne mennesker, der naturligvis selv kan afgøre om, de vil skille uden forudgående separation eller ej.

Fredag, 9. november 2012 - 13:55