Flot økologiplan fra Danmarks Naturfredningsforening

Enhedslistens Per Clausen roser Danmarks Naturfredningsforening for ny økologiplan.

Planen er fremlagt i dagens Information

Fødevareordfører Per Clausen siger:

- Det er fantastisk positivt, at Danmarks Naturfredningsforening nu fremlægger en plan for 100 procent økologi i dansk landbrug. Enhedslisten har i flere år peget på, at økologi er løsningen, hvis vi skal have en fødevareproduktion i Danmark i fremtiden, hvor der både tages hensyn til natur, miljø, dyrevelfærd og økonomi.

- Udspillet fra Danmarks Naturfredningsforening kommer på det helt rigtige tidspunkt. Det konventionelle landbrug er i en grundlæggende krise. Modsætningen mellem den konventionelle produktionsmetode, miljø og dyrevelfærd bliver tydeligere dag for dag, og også økonomisk er det traditionelle landbrug i krise.

- Med udgangspunkt i Dansk Naturfredningsforenings forslag vil vi forsøge at skabe en bred alliance, som kan tage fat på for alvor at få sat gang i den økologiske omstilling. Danmarks Naturfredningsforenings udspil dokumenterer, at omstilling til 100 procent økologi ikke er en utopi, men en reel mulighed, som kan gennemføres inden for 20 år, hvis vi vil.

- En af forudsætningerne er, at vi udnytter mulighederne for at bruge EU's landbrugsstøtte til økologisk omstilling maksimalt. Hvis vi gør det, så kan vi skabe en gylden fremtid for dansk landbrug samtidig med, at vi får mere og bedre natur.

Tirsdag, 24. februar 2015 - 14:38