Flertal for mere urørt skov skal udnyttes

Også de borgerlige er nu interesseret i mere naturskov. Det giver et flertal, som skal udnyttes.

Enhedslisten har derfor indledt forhandlinger med såvel regeringen som højrefløjen.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Med højrefløjens forslag om at omlægge en væsentlig del af statens skovarealer til naturskov er der nu et flertal for at sikre mere natur og biodiversitet i Danmark. Det flertal skal udnyttes.

- Mere naturskov er et af de bedste midler til at sikre en mangfoldighed af dyr og planter. Derfor har Enhedslisten foreslået, at vi skal omdanne statens skovarealer i Nordsjælland til naturskov. Jeg går ud fra, at de borgerlige partier vil støtte dette forslag.

- Enhedslisten kan derimod ikke støtte højrefløjens forslag om at fjerne beskyttelsen af et stort areal, som i dag er omfattet af den beskyttelse, som gælder for paragraf 3-områder. Vi vil ikke sikre mere natur på ét område ved at fjerne beskyttelsen af anden natur. For vi har brug for både mere og bedre natur i Danmark.

- Derfor har vi indledt forhandlinger med både højrefløjen og regeringen med henblik på at udnytte de nye politiske muligheder maksimalt for at sikre mere og bedre natur. De kommende dage vil vise, om der reelt er mulighed for dette.

Lørdag, 11. april 2015 - 9:02