Finanslov skal bekæmpe uligheden

Den voksende økonomiske ulighed er en af de største trusler mod vores samfund, lyder det fra Johanne Schmidt-Nielsen på partiets sommergruppemøde.

På mødet fremlagde Enhedslisten en række forslag til, hvordan den stigende ulighed i formue og indkomst kan bekæmpes.

Blandt de vigtigste krav er annullering af dagpengereformen, et økonomisk løft af de fattigste grupper og en hårdere beskatning af kapitalindkomster, høje indkomster og formuer. Men også uligheden i velfærden og på boligmarkedet blev taget op.

Politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen udtaler:

- Regeringen er nu på vej ind i det sidste år inden et folketingsvalg. Hvis den ikke vil efterlade et Danmark, der er mere ulige, end da den trådte til, er det sidste udkald.

- Den voksende ulighed er ikke bare et enormt socialt problem. Den skader også den økonomiske udvikling og undergraver den solidariske velfærdsmodel, som arbejderbevægelsen har opbygget gennem generationer. En model, som har gjort Danmark til en af de mest velfungerende økonomier i verden med høj velstand og lav arbejdsløshed.

- For Enhedslisten er kampen mod den voksende ulighed helt afgørende, og det vil den også være, når vi skal forhandle finanslov i efteråret.

Enhedslisten præsenterede på mødet en undersøgelse af, hvordan Danmarks formuer er fordelt, som blandt andet dokumenterer, at de ti procent rigeste danskere ejer 84 % af formuerne i Danmark.

- Jeg tror, mange vil være overraskede over, hvor skævt rigdommen faktisk er fordelt i Danmark. Jeg synes, tallene er meget voldsomme. Så voldsomme, at vi bør spørge os selv, om vi ønsker et samfund, hvor velstanden er så skævt fordelt. Om vi er tilfredse emd, at de ti procent rigeste danskere faktisk ejer 84 procent af Danmarks formuer.

Se Enhedslistens udspil her

Læs undersøgelsen af uligheden i Danmark

Fredag, 22. august 2014 - 13:44