Finanslov mangler job og tryghed

Regeringens forslag til finanslov løser ikke dagpengeproblemet og skaber for få arbejdspladser.

Sådan lyder det fra Enhedslisten, efter regeringen har fremlagt en finanslov med titlen ”Et stærkere fællesskab”, hvor den samlede finanseffekt er negativ.

Politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen siger:

- Desværre for regeringen er det ikke gjort med retorik og flotte ord alene. Finansloven gør intet ved det mest akutte problem med dagpengene, skaber alt for få job og strammer samlet set grebet om økonomien.

- Det er som om, regeringen slet ikke har forstået, at der er en enorm utryghed på det danske arbejdsmarked. Ledigheden er stadig høj, dagpengesystemet er blevet forringet, lønningerne er stagnerende, tempoet er skruet i vejret, og stadigt flere brancher oplever at blive underbudt af udenlandske selskaber, der konkurrerer på unfair løn- og arbejdsvilkår. Det bør finansloven helt klart tage fat i.

- Hvis regeringen vil utrygheden til livs, er det oplagt både at kigge på forholdene for de mange, der er ramt af ledighed, og på en styrket indsats mod den sociale dumping. Ellers klinger de pæne ord om den danske model noget hult.

- Samtidig er vi nødt til at skabe flere arbejdspladser. Det er kun rimeligt, når vi kræver, at de ledige står til rådighed, og når regeringen har som erklæret mål at øge udbuddet af ledige hænder, at vi så også skaber nogle job. Ellers hænger tingene jo ikke sammen.

Johanne Schmidt-Nielsen foreslår konkret at investere i den grønne omstilling af økonomien, hvilket også vil skabe arbejdspladser:

- Den største udfordring for økonomien er at sikre velfærd, beskæftigelse og social retfærdighed samtidig med, at vi skal omstille vores samfund til en fremtid med stadigt dyrere råstoffer og klimaproblemer. Det kan ikke løses i ét greb, men en finanslov, der ikke engang tager nogle små skridt i retning af en mere bæredygtig økonomi, nærmer sig det uansvarlige.

-End ikke EU-regler og budgetlov er brugbare undskyldninger for at lade klimaet ligge. Vi viste i forsommeren med aftalen om den grønne investeringsfond en farbar vej til at finansiere investeringer i grøn omstilling. Vi skal videre ad den vej og skabe flere grønne arbejdspladser.

Tirsdag, 26. august 2014 - 14:10