Faglige organisationer kan løse sygehuskrisen

Dagens høring om sygehuskrisen bød på en konstruktiv, helstøbt redningsplan fra de faglige organisationer. Den plan bør oppositionen bakke op om, mener Per Clausen.

Voldsomme besparelser, massefyringer og tiltagende ulige adgang til sundhed er bare nogle af de problemer, det offentlige, danske sygehusvæsen tumler med i disse år. Konsekvenserne af regeringens forsømmelser på området er efterhånden til at tage og føle på.

Det var baggrunden for en høring på Christiansborg i dag, hvor sundhedsordfører Per Clausen deltog.

Store udforinger forude
Der var nok af konkrete problemer at tage fat i, og det blev hurtigt tydeligt, at de handler både om økonomi og struktur.

- Det står efter dagens høring helt klart, at der både er brug for flere penge til sygehusene og et opgør med regeringens udvidede frie sygehusvalg og sundhedsforsikringer, siger Per Clausen.

Mens penge er en klar faktor i forhold til de fyringsrunder, der senest ramte Herlev Hospital, truer sundhedsforsikringerne især den lige adgang til sygehusvæsenet, der ellers har været et dansk grundprincip. Og frit sygehusvalg er langt fra en realitet eller en fordel for alle borgere – ikke mindst små patientgrupper kommer ofte i klemme.

De faglige har løsningen
De komplekse problemstillinger kræver langsigtede løsninger, og det var lige præcis hvad de faglige organisationer bød på under dagens høring.

- Det var positivt at opleve på dagens høring om sygehuskrisen, at de faglige organisationer i fællesskab kunne fremlægge en plan, der kan forhindre sygehusfyringerne og også være med til at løse problemerne for sygehussektoren i fremtiden, herunder lige adgang til behandling, udtaler Per Clausen.

- Her udviser de faglige organisationer langt større ansvarlighed end VKO-flertallet.

Der er altså grund til optimisme, men det kræver, at oppositionen griber de fagliges plan og går videre med den. Det vil Per Clausen gøre sit for.

- Jeg vil nu opfodre den øvrige opposition til, at vi med udgangspunkt i de fagliges forslag kommer med et samlet alternativ til regeringens udsultning af de offentlige sygehuse.

Tirsdag, 23. februar 2010 - 15:30