Fællesskabets vandsektor bliver grønnere

Enhedslisten glæder sig over bred politisk aftale om drikkevandet.

Det vil sikre, at vandsektoren bliver grønnere.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Jeg er rigtig glad for, at det i dag lykkedes at indgå en bred politisk aftale, der sikrer vores fælles ejendomsret til drikkevandet i Danmark. Vi har igen sikret drikkevandet mod privatisering. Den danske vandsektor vil også i fremtiden bestå af forbrugerejede og kommunalt ejede selskaber, og et overskud vil blive i sektoren til gavn for forbrugerne og miljøet.

- Vi har gennemført en markant forenkling af reguleringen af sektoren, sådan at selskaberne i fremtiden kan koncentrere sig om at producere rent vand og fjerne det brugte vand billigt og miljømæssigt bæredygtigt. Vi har med denne aftale sikret muligheden for, at der inden for denne sektor kan skabes masser af nye grønne arbejdspladser.

- Vi har styrket vandselskabernes mulighed for at være innovative. Hvis en spildevandsforsyning eksempelvis kan trække fosfor eller energi ud af spildevandet og sælge det, skal de ikke begrænses af rigide regler.

Onsdag, 29. april 2015 - 9:16