EU-vælgerbedrag igen-igen

Alle partier på nær EL, SF og DF løb i dag fra løftet om at begrænse den såkaldte cabotage-kørsel i Danmark.

Enhedslisten havde fremsat et beslutningsforslag om, at udenlandske vognmandsfirmaer skal lade sig registrere i RUT-registret for at køre cabotage i Danmark. Det fik kun støtte fra DF og SF i Folketingssalen.

Valgløfterne holdt kun i en uge

Der skulle altså kun gå en uge efter EU-parlamentsvalget, før valgløfterne faldt på stribe, påpeger transportordfører Henning Hyllested, der stod bag Enhedslistens forslag.

- Under valgkampen var der ingen grænser for, hvor meget partierne ville sætte ind over for social dumping på vores landeveje. Nu skulle den ulovlige cabotage stoppes, siger han.

- Ingen chauffører til bulgarske og rumænske lønninger på landevejene. Effektiv kontrol, blev der råbt! Men det varede altså kun til i dag.

End ikke et forsigtigt indgreb får støtte

Tilmelding til RUT-registret er et forsigtigt redskab mod social dumping, men ville i det mindste lette politiets landevejskontroller og samtidig sikre, at det er seriøse udenlandske vognmandsfirmaer, der drøner rundt på landevejene.

- Det er særligt mærkeligt, at Socialdemokraterne, de Radikale, Venstre, Liberal Alliance og de Konservative ikke ville gå med til forslaget, idet udenlandske vognmænd i forvejen skal registrere sig RUT, hvis de udfører såkaldt kombitransport, siger Henning Hyllested.

- Redskabet, vi foreslog, er altså et forsigtigt indgreb - men end ikke dét kunne partierne svinge sig op til. Det viser tydeligt, at det ikke var andet end vælgerbedrag, når Bent Bendtsen og Ulla Tørnæs, Jeppe Kofod og Morten Helveg Petersen under valgkampen pludselig gjorde sig til de danske chaufførers venner.

Tirsdag, 3. juni 2014 - 11:56