Et ungdomshus er skam lovligt, Ritt!

Ritt Bjerregaard taler mod bedre vidende, når hun i weekenden påstår, at det er ulovligt at give de unge et nyt ungdomshus. Det mener Enhedslisten, der tidligere har foreslået lovlig model.

Ritt Bjerregaard udtalte i går til Ritzau, at det var umuligt for kommunen at efterleve ønsket om et nyt brugerstyret ungdomshus, da det ville være ulovligt for kommunen at give. Det får nu Enhedslisten til at sige, at overborgmesteren taler mod bedre vidende.

- Hvor der er vilje er der også en vej. Desværre er det overborgmesterens vilje, der mangler, siger Morten Kabell, Ungdomshusordfører for Enhedslisten.

29. marts 2007 stillede Enhedslisten forslag i Borgerrepræsentationen om, at kommunen overdrog et hus til en fond, der skulle etablere et nyt brugerstyret ungdomshus. Denne model er lovlig fordi ungdomsaktiviteter er et område som Kommunen kan bevilge støtte til. Forslaget blev nedstemt.

- Fondsløsningen er bare én af flere muligheder man kunne vælge. Vi skal også huske på, at Jagtvej 69 fungerede som ungdomshus i 25 år, og mig er bekendt er hverken Weidekamp eller Jens Kramer Mikkelsen blevet tiltalt for noget ulovligt i den forbindelse, påpeger Morten Kabell.

Enhedslisten efterlyser, at overborgmesteren og socialdemokraterne tager ansvar og begynder at gå konstruktivt og løsningsorienteret ind i sagen.

- Jeg ville ønske at socialdemokraterne i denne by holdt op med at løbe fra ansvaret. Det var dem der solgte Jagtvej 69, og dem der lod det rive ned efterfølgende. Nu må de træde i karakter som ansvarlige politikere og sammen med os finde en politisk løsning på det her problem til glæde for både byens og unge og de mange bekymrede borgere, siger Morten Kabell

Mandag, 3. september 2007 - 14:51