Enhedslisten vil samle flertal for lønstigning til de offentligt ansatte

Enhedslisten prøver at samle et flertal for lønstigninger til plejepersonalet uden om regeringen.

Se også plejepersonalets hjemmeside.

Torsdag d. 28. juni har Enhedslisten sendt et brev til de andre partier. Hvor vi spørger dem, om de vil være med til at skabe det råderum i de kommunale økonomier, der skal give lønstigninger for de lavest betalte offentligt ansatte.

Brevet:

Kære Helle Thorning-Schmidt, Pia Kjærsgaard, Margrethe Vestager og Villy Søvndal

I Enhedslisten har vi med glæde noteret os de udtalelser, som i går kom fra flere partier, herunder særligt fra Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti om opbakning til et lønløft til de lavest lønnede offentlige ansatte – herunder plejepersonalet, som i disse dage strejker over hele landet.

Med de udtalelser ser det ud til, at der nu eksisterer et politisk flertal for at sikre kommunerne penge til at hæve lønnen for de lavest lønnede kommunalt ansatte.

De konkrete lønforhandlinger skal selvfølgelig foregå mellem de kommunale arbejdsgivere og de ansattes organisationer, men det er os på Christiansborg, der skal sikre de nødvendige økonomiske midler og skal give kommunerne lov til at gå over udgiftsloftet. Hvis ikke vi ændrer udgiftsloftet, bliver kommunerne jo tvunget til at skære på skoler, børnehaver eller andre steder for at få plads til lønforhøjelserne.

Derfor foreslår vi, at vi hurtigst muligt retter en fælles henvendelse til regeringen med krav om, at de i forslaget til finanslov skal medtage et betydeligt milliardbeløb til kommunerne, så der er råd til lønforhøjelser til de lavest-lønnede kommunalt ansatte. Og at de skal hæve udgiftsloftet, så kommunerne ikke skal skære andre steder for at få råd til lønforhøjelser.

Den konkrete beløbsstørrelse kan debatteres, men vi mener, at et lønløft på 2.000 kr. om måneden vil være en god start.

Så vores spørgsmål er kort og godt: Vil i være med på en sådan fælles henvendelse?

Line Barfod og Jørgen Arbo-Bæhr

Enhedslistens folketingsgruppe

De strejkende plejere har oprettet en hjemmeside, kig forbi og send en hilsen

Torsdag, 28. juni 2007 - 10:54