Enhedslisten til EU-partierne: Vær ærlig om retsforbeholdet

En kommende folkeafstemning handler ikke bare om, hvorvidt Danmark skal samarbejde internationalt om kriminalitetsbekæmpelse.

Afstemningen handler om igen at flytte mere magt fra den danske befolkning til EU på et afgørende område, der kan svække vores retssikkerhed. Sådan lyder det fra retsordfører Pernille Skipper, der opfordrer EU-partierne til at lægge skræmmebillederne på hylden og spille ærligt spil, når danskerne skal ud i endnu en afstemning om de danske EU-forbehold:

- Jeg er stærkt bekymret for, at vi igen skal have en debat, hvor de EU-begejstrede partier forsøger at presse befolkningen ved at misinformere og tegne skrækscenarier, sådan som vi har oplevet det, hver gang de har forsøgt at få fjerne de friheder, som Danmark har haft med forbeholdene.

EU-partier prøver at skræmme befolkningen

De EU-begejstrede partier forsøger at bilde befolkningen ind, at afstemningen bare handler om, hvorvidt Danmark skal deltage i Europol eller ej. Men det er så tæt på løgn, som man kan komme, fastslår Pernille Skipper.

- Afstemningen handler reelt om, hvorvidt vi skal give EU nøglen til maskinrummet til vores retspolitik, heruner familieretten, strafniveauer og retssikkerhedsgarantier, siger hun.

- Det er desuden decideret forkert, at retsforbeholdet afholder os fra at deltage i internationalt politi-samarbejde. Hvis vi ønsker det, kan vi deltage i Europol, fx gennem en parallelaftale lig Norges og Schweizes.

Magt afgivet til EU kan ikke tages tilbage

Retsordføreren kritiserer også EU-partierne for at give indtryk af, at danskerne kun afgiver magt til EU på de områder, som vi selv vælger.

- Afskaffer vi retsforbeholdet – tilvalgsordning eller ej – overlades der magt til EU, som vi ikke senere kan tage tilbage. Og tilvalgsordningen betyder jo, at EU-partierne senere kan overføre flere områder til EU uden at spørge befolkningen igen. Det er ikke betryggende, da vi jo ved, at der ofte er meget store holdningsforslag mellem EU-partierne og flertallet i befolkningen, påpeger Pernille Skipper.

- Jeg synes, at man skal tænke på, hvor mange gange vi er blevet lovet, at EU ikke vil blande sig. EU-partierne lovede eksempelvis, at EU aldrig ville blande sig i vores velfærdsstat eller arbejdsmarked, og det sker jo i stor stil nu. I det hele taget synes jeg faktisk, at det er en uskik at EU-partierne bliver ved og ved og ved med at forsøge at få fjernet forbeholdene. Det virker som om, de bliver ved med at spørge, indtil de får det svar, de ønsker. Det er ikke særlig kønt.