Enhedslisten støtter protester mod Totals skiferudvinding

Folketinget kunne sætte en stopper for Totals skiferudvinding, men gør intet. Så der må protester til.

Skiferudvinding udgør en alvorlig miljørisiko og sætte vores drikkevand på spil.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Regeringen kunne stoppe det. Folketinget kunne stoppe det. Kommunen kunne stoppe det. Alligevel fortsætter Total med at forberede udvindingen af skifergas ved Dybvad. Når politikerne svigter, er det godt, at befolkningen og nu også Greenpeace protesterer.

- Udvinding af skifergas står i direkte modsætning til Folketingets og regeringens beslutninger om, at vi skal være uafhængige af fossile brændstoffer og reducere udledningen af CO2, så opvarmningen af jordkloden kan begrænses til 2 grader celsius.

- Udvinding af skifergas vil øge CO2-udledningen, forstærke opvarmningen af jordkloden, øge forureningen og true vores drikkevand. Derfor støtter Enhedslisten de fredelige protester, som lokalbefolkningen og andre – herunder Greenepeace – gennemfører for at stoppe udvindingen af skifergas i Danmark.

- Enhedslisten har flere gange, både i Folketinget og i Frederikshavn byråd, forsøgt at få sat en stopper for udvindingen af skifergas ved Dybvad, og vi vil sideløbende med vores deltagelse i de folkelige protester fortsætte dette arbejde.

Mandag, 13. april 2015 - 9:59