Enhedslisten stiller forslag om økologisk omstilling i folketinget

Enhedslisten følger op på Økologisk Landsforenings opfordring til at gennemføre en økologisk omstilling af det offentliges forbrug af fødevarer og dyrkningen af offentligt ejet jord. Jeg forventer, at der vil være flertal for et sådant forslag, da både resten af oppositionen og Dansk Folkeparti er positive over for økologisk omstilling, udtaler Per Clausen miljø- og fødevareordfører for Enhedslisten.

Enhedslistens forslag vil betyde, at 50 procent af fødevarerne i det offentlige skal være økologiske i 2012 og 75 procent af fødevarerne være økologiske i 2015. Denne plan skal så følges op med en plan for total omstilling til økolog, fortsætter Per Clausen.

Konsekvensen af vores forslag vil være mere diversitet i naturen, renere grundvand, mindre forurening og sundere madvarer i det offentlige, siger Per Clausen.

Eksempler fra flere kommuner har vist, at det kan lande sig gøre. I Albertslund er 80 procent af alle fødevarer allerede økologiske og i København er 56 procent af alle fødevarer økologiske. Flere kommuner har en plan om, at 80 procent af alle økologiske fødevarer skal være økologiske i 2012. Derfor er det bare om at gå i gang, slutter Per Clausen

Enhedslistens forslag:

Beslutningsforslag om økologisk omstilling i det offentlige

Folketinget opfordrer regeringen til sammen med Kl og Danske Regioner at indgå en aftale om økologisk omlægning af indkøbene af fødevarer i det offentlige og til økologisk produktion på alt offentligt ejet jord. Som et led i denne omlægning skal 50 procent af fødevarerne være økologiske i 2050 og 75 procent af fødevarerne være økologiske i 2015. Denne plan skal så følges op med en plan for total omstilling til økologi

Yderligere kommentarer:

Per Clausen