Enhedslisten: Lav gymnasieaftale med os

Efter et sammenbruddet i forhandlingerne om gymnasiereformen opfordrer Enhedslisten regeringen til at forhandle med sit parlamentariske grundlag.

På den måde vil regeringen kunne indgå en aftale om fremtidens gymnasier med SF og Enhedslisten.

Uddannelsesordfører Rosa Lund siger:

- Højrefløjen har stillet sig på bagbenene i de her forhandlinger og spørgsmålet er, om de overhovedet ønsker en aftale. Der er gået valgkamp i forhandlingerne, og det er gymnasiet alt for vigtigt til. En god aftale om gymnasiet er afgørende, så vi kan sikre, at alle unge uanset baggrund kan få en solid ungdomsuddannelse

- I Enhedslisten vil vi gerne være med til at lave en aftale om gymnasiet, og derfor opfordrer jeg Christine Antorini til at invitere Enhedslisten og SF til en ny forhandlinsgrunde. Når højrefløjen ikke vil være med, så bør regeringen bruge sit parlamentariske grundlag, og så kan ændringerne træde i kraft efter et valg.

- Forhandlingerne om gymnasiet handler om langt mere end adgangskrav. Vi vil meget gerne diskutere med regeringen, hvordan vi kommer i mål med intentionerne om, at gymnasiet skal løfte alle elever uanset baggrund. Vi tror, at vi kan lave en god aftale sammen med regeringen – hvis den har viljen til det.

Onsdag, 8. april 2015 - 9:58