Enhedslisten kræver redegørelse for sygehusudbygning

- Efter at det nu er kommet frem, at det ikke bare er Danske Regioner og Lægeforeningen, som kritiserer, at der afsat alt for få penge til nye sygehuse, men også uafhængige eksperter, kræver Enhedslisten ny en redegørelse fra sundhedsministeren. Vi må have klar besked om, hvordan regeringen kan nå frem til et helt andet beløb til nye sygehuse end alle andre, udtaler Per Clausen, Sundhedsordfører for Enhedslisten.

- Hele sagen lugter langt væk af, at Anders Fogh kom til at love for meget i forbindelse med sidste valgkamp, hvor han talte om 80 milliarder kroner til nye sygehuse. Dette beløb er nu blevet dramatisk skåret ned og regeringen forsøger på at tørre ansvaret af på regionerne, der vil få ansvaret, hvis økonomien ikke holder. Det er simpelthen for groft, slutter Per Clausen.

Per Clausens spørgsmål til sundhedsministeren lyder:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke beregninger, der ligger bag sundhedsministeriets opfattelse af, at det vil være langt billigere at bygge nye sygehuse end Danske Regioner, Lægeforeningen og uafhængige eksperter er nået frem til.

Mandag, 9. februar 2009 - 16:51