Enhedslisten: Carsten Koch glemmer arbejdsgivernes ansvar

Hvis langtidsledige og udsatte skal have en chance på arbejdsmarkedet, så kræver det, at der skabes et mere rummeligt arbejdsmarked, og at udsatte arbejdsløse tilbydes en langt mere individuel social indsats.

Sådan lyder det fra Enhedslisten, der kalder Carsten Koch-udvalgets forslag om at skære i kontanthjælpen for asocial symbol-politik.

Socialordfører Finn Sørensen siger:

- Det er fint at give kontanthjælpsmodtagerne en højere ydelse i perioder med aktivering, selvom der stadig er meget langt til en reel mindsteløn. Men det er helt urimeligt og hamrende asocialt, at det skal betales af ikke-aktiverede. Man bestemmer jo ikke selv, om man er i aktivering eller ej.

- Jeg er også meget bekymret over det helt enøjede jobrettede fokus, som forslagene har. Det er ikke alle ledige, der hjælpes bedst ved at komme hurtigt i arbejdsmarkedsrelateret aktivering. For nogen vil det bare være det sidste skub ud over kanten.

- I det hele taget er der for megen fokus på at piske de arbejdsløse. Problemet er jo, at der ikke er efterspørgsel på de her menneskers arbejdskraft. Arbejdsgiverne er blevet mere og mere kræsne og dårligere til at give plads til mennesker, der ikke kan yde 100 procent fra dag ét. De foretrækker desværre alt for ofte at ringe til vikarbureauet i Litauen.

- Hvis vi skal give alle en chance, så er vi nødt til at skabe et mere rummeligt arbejdsmarkedet, og den opgave må både offentlige og private arbejdsgivere være med til at løfte. Vi skal simpelthen skabe flere indgange for dem, som ikke kan yde 100 procent. Enhedslisten vil snart præsentere en række forslag til, hvordan vi kan skabe plads til alle på arbejdsmarkedet, som vi vil gå til forhandlingerne med.

- Det er fint, at der tales om helhedsorienteret sagsbehandling, mentorordninger osv. Det kommer bare ikke til at fungere, så længe kommunerne samtidig bliver tvunget til at skære ned på den sociale indsats og gennem ændrede refusionsregler bliver straffet, hvis de bruger penge på den indsats. Regeringen må snart forstå, at socialpolitik der virker, kræver social investering.

Onsdag, 18. marts 2015 - 15:58