Energirenoveringen går for langsomt

Målsætningerne i regeringens energirenoveringsplan er alt for uambitiøse.

Der er bestemt gode tiltag i regeringens udspil til en strategi for energirenoveringer, men tempoet skal skrues op.

Klima- og energiordfører Per Clausen siger:

- En målsætning om en reduktion på kun 1 % årligt frem til 2050 er ikke godt nok, udtaler Per Clausen, energiordfører for Enhedslisten. Alle er enige om, at der er et meget stort potentiale her-og-nu for energibesparelser via renoveringer. Derfor vil vi gerne skrue op for ambitionsniveauet så vi fx taler om 15 % reduktion frem til 2020 og et slutmål på 35 % i 2030 fremfor først i 2050.

- Flere af forslagene i udspillet kan strammes op, men vi ser især gerne udspillet suppleret med flere økonomiske tiltag, fx at håndværkerfradraget målrettes energirenoveringer, og vi har flere gange foreslået regeringen en grøn fond, hvor pensionskassemidler kan fungere som billige energilån, der afdrages via energiregningen.

- En forceret renovering vil både skabe flere arbejdspladser og reducere behovet for investering i vedvarende energi, når energiforbruget holdes nede. Endelig skal Danmark have noget mere fart i sin CO2-reduktion, hvis vi skal give vort bidrag til, at klodens temperatur ikke stiger mere end 2 grader. Det kan ikke klares med 1 % reduktion årligt.

Mandag, 5. maj 2014 - 13:28