EL stiller krav om særlig afdeling for kvindelige fængselsafsonere

I forbindelse med forhandlingerne om kriminalforsorgen har regeringen foreslået, at der bygges 200 nye fængselspladser. En del af de pladser skal opføres som en ny afdeling  i Jylland, hvor kvindelige indsatte kan afsone afskåret fra de mandlige, mener Enhedslisten.

Retsordfører Pernille Skipper siger:

- Blandt indsatte i fængslerne er kvinderne en lille minoritet. Det betyder, at de er meget udsatte. De oplever chikane, voldtægt og andre overgreb, og de må endda ofte prostituere sig selv for til gengæld at få beskyttelse. Vi kan ikke leve med, at kvinder bliver til ofre i fængslerne, uanset om de har begået noget kriminelt.

- Regeringen har foreslået, at der bliver opført 200 nye fængselspladser. Det er vi kede af, fordi al forskning viser, at et fængselsophold på ingen måder mindsker risikoen for ny kriminalitet – tværtimod fungerer fængsler ofte som kriminalitetsskoler. Men hvis det er regeringens betingelse, så mener vi, at man skal bruge de pladser så fornuftigt som muligt. Derfor kræver vi en særlig kvindeafdeling i et af de jyske fængsler.

- Den særlige afdeling skal give kvinderne mulighed for at afsone deres straf afsondret fra mændene og have særlige beskæftigelsestiltag rettet mod kvinder. Samtidig skal fængselsafdelingen give mulighed for at holde kontakten til familie og netværk, for det styrker de indsattes mulighed for bagefter at komme ud til et liv uden kriminalitet.

- Nu findes der kun én afdeling i hele landet, hvor kvinder har mulighed for at afsone for sig selv og holde kontakt med netværk uden for fængslet. Derfor er der brug for endnu en mulighed for, at kvindelige afsonere kan sidde i fred og ro, hvor vi kan fokusere på at skabe en bedre fremtid for dem – uden kriminalitet, vold og misbrug.

Lørdag, 27. oktober 2012 - 14:55