EL forlader adoptionsforhandlinger

Som første parti forlader Enhedslisten forhandlingerne om et nyt adoptionssystem, da de øvrige partier ikke tager eksisterende adoptionsproblemer alvorligt.

De seneste års skandaler på adoptionsområdet har vist et ekstremt behov for en grundlæggende oprydning. Fejl i sagerne, rod i økonomien og mistanker om såkaldte børnehøstere kalder på ansvarlige politiske beslutninger.

- Men de øvrige partier er ikke villige til at lave de nødvendige ændringer, der sikrer, at børn, adoptivbørn kommer til Danmark på et etisk og juridisk korrekt grundlag. Derfor forlader vi forhandlingsbordet, forklarer socialordfører Pernille Skipper.

Skandaleramte organisationer får lov at leve videre

De øvrige partier i adoptionsforhandlingerne vil lade samme skandaleramte organisationer fortsætte.

- Der kommer lidt ekstra krav til den fremtidige private organisation, men ikke et egentlig tilsyn i de lande, hvor børnene kommer fra, og hvor der er fare for, at biologiske forældre presses eller snydes til at opgive deres børn, siger Pernille Skipper.

- De øvrige partier tør end ikke stille det krav, at Danmark kun skal samarbejde med lande, der har underskrevet Haagerkonventionen, som beskytter børnenes grundlæggende rettigheder. Det kan vi i Enhedslisten ikke leve med.

Adoptioner bør ske på børnenes præmisser

For at forhindre, at biologiske forældre direkte eller indirekte presses til at bortadoptere, ønsker Enhedslisten blandt andet, at økonomiske donationer og adoptioner bliver skilt ad. De adopterede, ikke økonomiske interesser, skal i centrum.

- Vi har flere gange foreslået et adoptionssystem med fokus på barnets tarv før, under og efter en eventuel adoption. For eksempel skal adopterede have ret til indsigt i egen sag, også som teenagere, og som udgangspunkt skal adoptioner være åbne, så børn kan have kontakt til oprindelsesland og eventuel biologisk familie. De adopterede kommer med en historie og en fortid, som skal anerkendes, siger Pernille Skipper.

- Men vores ønsker blev hældt ned af brættet under forhandlingerne, og vi står tilbage med et system, hvor børnene stadig ikke er omdrejningspunktet. Det er uacceptabelt.

Torsdag, 2. oktober 2014 - 15:02