Gå til hovedindhold

For dyr og forsinket metro

Fordyrelser og forsinkelser af metrobyggeriet bør på få konsekvenser for byggeriets ledelse.

Det står nu fast, at metrobyggeriet i København bliver mindst syv måneder forsinket og 1,2 mia. kr. dyrere end beregnet. Det er resultatet af de forhandlinger, som Metroselskabet har haft med entreprenørerne på byggeriet hen over sommeren.

Transportordfører Henning Hyllested siger:

- Det er ærgerligt for københavnerne, der skal vente yderligere syv måneder på at kunne tage dette kollektive trafikmiddel i brug, og skidt for skatteyderne at skulle betale mere end en milliard ekstra for projektet.

- Men det kommer ikke bag på mig. Vi har hele tiden vidst, at projektet var forsinket næsten fra begyndelsen. Bl.a. kom boremaskinerne først i gang med næsten et års forsinkelse. Det påpegede statsrevisorerne også i den rapport, de kom med lige inden sommer. Derfor er det grotesk, at Metroselskabet fortsætter med at give de støjplagede naboer til nogle af metrobyggepladserne skylden for forsinkelserne.

- Som vi har påpeget gennem et helt år nu, er sagen den, at projektet sejler og er dårligt ledet. Det har statsrevisorerne givet os ret i. Dertil kommer, som 3F Fagbladet gennem længere tid har afsløret, at metroprojektet har rekord i dårligt arbejdsmiljø, er præget af nogle entreprenørers snyd med skat og moms, fyring af folk, der melder sig i fagforening – herunder en tillidsmand - og løndumping.

- Sådan noget må få konsekvenser i ledelsen. Derfor bør ejerkredsen – herunder transportministeren – nu tage affære og snarest få ryddet op. Man kan ikke udskrive en så stor ekstraregning til skatteyderne uden samtidig at gøre noget drastisk. Derfor har jeg kaldt Magnus Heunicke i samråd den 10.september

- I Enhedslisten vil vi have testet, om Metroselskabets ledelse fortsat nyder transportministerens tillid og opbakning, selvom det er åbenlyst, at projektet sejler og efterhånden står i så dårligt et lys, at det er til skade for den kollektive trafik i det hele taget. Jeg kan næsten ikke tro, at ejerkredsen bag metroen vil lade projektet gøre færdigt med den nuværende ledelse ved roret. De har bevist deres uduelighed.

Torsdag, 21. august 2014 - 13:21

Emner

Aktuelt

Regeringen skal blankt afvise Mærsks revolverpolitik

Mærsk har i dag meddelt, at Mærsk i begyndelsen af 2017 vil begynde nedlukningen af Tyra-platformen og dermed store dele af Nordsøproduktionen.
30. dec

EL kalder socialministeren i samråd om social arv på baggrund af ny bog

Ny bog om social arv og ulighed viser, at de sidste 10 års indsatser for udsatte børn har begrænsede resultater. Især fattigdom blandt børnefamilier forhindrer, at indsatser i folkeskole, på ungdomsuddannelser m.v. ikke virker, konkluderer forskerne bag.
22. dec

EU-Marokko handelsaftalen underkendt af EU-domstolen

Afgørelsen kan få vidtrækkende konsekvenser for danske virksomheder, der har opereret i Vestsahara EU og Marokko kan ikke lave handelsaftaler, der omfatter Vestsahara, uden at inddrage saharawierne.
22. dec

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]