Der mangler grønt mod og arbejdspladser

Johanne Schmidt-Nielsen er bestemt ikke imponeret over regeringens aftaleskitse med Venstre: For få arbejdspladser og for lidt mod på det grønne område, lyder det fra ordføreren.

- Aftalen har den konsekvens, at det bliver billigere for virksomheder at forbruge energi og forurene. Det er grundlæggende en tosset vej at gå, når vi ved, at fremtidens vindere er de lande og de virksomheder. som formår at sænke energiforbruget, fordi både energi og ressourcer vil blive dyrere i fremtiden. I stedet for at gøre det billigere at forurene, burde vi hjælpe virksomhederne til at sænke deres energiforbrug.

- Aftalen er i det hele taget præget af en uoriginal omgang mere af det samme. Der er for meget fokus på rabatter til erhvervslivet og alt for lidt fokus på, hvordan vi gør Danmark klar til fremtiden gennem grøn omstilling. Og så er der simpelthen for få nye arbejdspladser i aftalen. Der ligger altså to uløste opgaver, som vi er nødt til at tage fat på i de kommende måneder.

Regeringen og Venstre aftale vil kræve ændringer i energiaftalen hvor Enhedslisten er forligsparti. Johanne Schmidt-Nielsen er åben for forhandlinger, men på klare betingelser:

- Regeringen og Venstre vil ændre i den energiaftale, vi lavede i 2012. Det skal naturligvis op i energiforligskredsen. Jeg vil gerne sige soleklart, at Enhedslisten ikke vil acceptere at sænke de klimamål, som vi sammen har lovet befolkningen at leve op til. Og det er lige så klart, at ændringerne ikke må have en social slagside, hvor lavindkomstgrupper kommer til at betale. Men under de to forudsætninger drøfter vi naturligvis gerne ændringer i energiaftalen.

Om beskæftigelsesaftalen siger Johanne Schmidt-Nielsen:

- Det er rigtig godt at Venstre øjensynligt har lagt sig fladt ned for målet om mere uddannelse og mindre tosset aktivering. Dén del kan vi støtte. Det er vi faktisk direkte begejstrede for. Til gengæld er det da tosset at forringe jobrotationsordningen og at forringe de lediges ret til seks ugers selvvalgt uddannelse.

- Det største problem ved beskæftigelsesreformen er, at man ikke gør noget ved det åbenlyse dagpengeproblem. 34.000 mennesker røg ud af dagpengesystemet sidste år. Selv Vestager og Corydon må da kunne se, at det er et problem, der skal løses.

Tirsdag, 17. juni 2014 - 22:05