Demo mod Ugandas anti-homolov

På Christiansborg arbejder Enhedslisten for LGBT uganderes sikkerhed, men sagen savner synlighed. Derfor er der brug for dig til demo på fredag.

Læs om demonstrationen og tilmeld dig på Facebook.

Den nye anti-homolov i Uganda betyder, at sex mellem voksne af samme køn kan føre til livstidsfængsel. Men loven går videre endnu: Undlader man at ”sladre” om LGBT-bekendte, kan det koste tre år bag tremmer, og menneskerettighedsforkæmpere og sundhedspersonale kan straffes for "fremme af homoseksualitet".

LGBT-personer fra Uganda skal sikres asyl

Anti-homolov forstærker et hetz-klima i befolkningen, der har kostet flere homoseksuelle ugandere livetAlligevel er det ikke en selvfølge, at man som LGBT-person fra Uganda kan få asyl i Danmark. Det har fået Johanne Schmidt-Nielsen til stillet en række spørgsmål til justitsministeren, blandt andet:

• Er der i 2013-14 gennemført tvangsmæssige udsendelser af ugandiske asylansøgere, der har henvist til homoseksualitet som begrundelse for deres asylansøgning, og har de danske myndigheder kendskab til de pågældendes situation i dag?
  • Vil Flygtningenævnet på baggrund af den skærpede lovgivning mod og eskalerende forfølgelse af LGBT-personer i Uganda være indstillet på at genoptage sager, hvor der er givet afslag på trods af, at ansøgerne har henvist til homoseksualitet som begrundelse for deres asylansøgning?
  • Vil regeringen tage initiativ til, at den danske ambassade i Kampala monitorerer, hvad der konkret sker med afviste asylansøgere, som frivilligt eller tvangsmæssigt rejser hjem til Uganda, efter at de i Danmark har søgt asyl med henvisning til, at de er homoseksuelle?

Kom til demonstration på fredag

Protester mod anti-homoloven kan i Uganda opfattes som ”fremme af homoseksualitet” og dermed kriminelt, så der er i særlig grad brug for opbakning til LGBT-ugandere fra resten af verden.

Herhjemme har menneskerettighedsaktivist Nakiganda Hasifah, der selv er ugander, taget initiativ til en demonstration rettet mod Ugandas ambassade i Hellerup.

Demonstrationen finder sted på fredag den 7. marts fra kl. 16 og er støttet af blandt andet Amnesty, LGBT Asylum, LGBT Danmark, AIDSfondet, Sex & Samfund, Stop Had og Sabaah – men der er også brug for dig!

Læs mere om demonstrationen og tilmeld dig på Facebook.