De Radikale vil ødelægge den danske velfærdsmodel

De Radikales formand Morten Østergaard har meldt ud, at han vil gøre op med den universelle velfærdsmodel.

Det får socialordfører Finn Sørensen til at tage tage sig til hovedet.

Finn Sørensen udtaler:

- Uanset om du bor i parcelhus på Lærkevej eller til leje i Gellerup, så er du en del af det fællesskab, vi har i det danske velfærdssamfund. At målrette velfærd til særlige grupper vil skabe et almissesamfund, hvor man igen skal stå foran kommuneskranken og bevise, at man er værdigt trængende. Og erfaringerne viser, at velfærd til de fattige, meget hurtig bliver til fattig velfærd.

- Vi har i Danmark opbygget en solidarisk model, hvor alle er med til at bidrage, og hvor vi alle sammen kan trække på fællesskabet, når vi har behov. Den model bliver undergravet, hvis alle ikke har lige adgang til velfærden. Østergaards forslag er en glidebane. Hvis middelklassen ikke skal have adgang til bestemte ydelser, skal de så heller ikke have adgang til gratis sundhed og uddannelse?

- At indtægtsregulere en hel masse ydelser giver en social slagside, hvor folk for eksempel kan blive økonomisk straffet for at lide af en alvorlig, plejekrævende sygdom. Vi vil meget gerne være med til at øge ligheden i Danmark. Men det skal gøres over skatten og ikke ved at afskære nogen fra at kunne bruge den velfærd, de selv har betalt til.

Fredag, 19. september 2014 - 10:43

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg