Danmark burde stemme for Palæstina

Palæstina er blevet optaget i FN-organisationen Unesco. Men Danmark stemte blankt, og det er ikke godt nok mener Christian Juhl, udenrigsordfører for Enhedslisten.

Ved afstemningen i Unesco som er FN's organisation for uddannelse, kultur, kommunikation og videnskab. Stemte 11 lande fra EU-kredsen for, 5 imod og 11 afstod - heriblandt Danmark.

Udenrigsminister Villy Søvndal, har begrundet det med forkert timing, fordi Palæstina også arbejder hen mod anerkendelse i FN. Men Christian Juhl, der er udenrigsordfører for Enhedslisten er ikke tilfreds med Danmarks position, og Villys forklaring. Vi skulle have stemt for sammen med Norge og de andre 10 europæiske progressive lande, mener han.

- Det er et vigtigt skridt at palæstinenserne får en anerkendelse af deres stat. De andre nordiske lande har klart markeret deres opbakning, nu mangler vi kun at Danmark toner rent flag, siger Christian, der flere gange har opfordret S, SF og R til at melde klart ud at vi støtter anerkendelsen af en palæstinensisk stat efter 1967 grænserne, I stedet for at vente på hvad EU kan blive enige om at støtte.

Mandag, 31. oktober 2011 - 23:00