Corydon skal forklare sig i ny DONG-skandale

Finansminister Bjarne Corydon kommer til at stå skoleret i Folketinget, når Enhedslisten har ham i samråd om salget af DONG.

De nye oplysninger om, at finansministeren øjensynligt har tilbageholdt en vigtig henvendelse fra kammeradvokaten, vil komme til at indgå som et centralt spørgsmål på samrådet.

Finansordfører Frank Aaen har bedt om at få oversendt alle relevante notater fra kammeradvokaten og processen omkring salget af aktier i Dong.

- Desuden vil jeg have klargjort, hvorvidt kammeradvokaten faktisk meddelte, at udbuddet af aktiesalget i Dong var i strid med EU's udbudsregler, og hvorvidt fejlinformationen om, at Goldman Sachs havde lovet at betale udbytteskat i Danmark, stammer fra finansministeren selv.

Sagen bliver mere og mere rådden

De nye oplysninger, der er kommet frem, bekræfter atter, at salget af Dong var overilet, og processen skandaløst.

- Enhedslisten spurgte mange gange, om vi måtte få indsigt i, hvem der havde budt, og hvad de havde budt. Men det var lukket land. Vi fik hele tiden at vide, at det var en forretningshemmelighed, fortæller Frank Aaen.

- Hvis finansministeren bevidst har tilbageholdt en vigtig henvendelse fra kammeradvokaten for Finansudvalget i dagene op til den endelige beslutning om at sælge DONG, så ser det endnu værre ud. Sagen bliver mere og mere rådden.

DONG-partierne fra SF til LA har et ansvar

Frank Aaen understreger, at ansvaret ikke er Corydons alene.

- Alle partier fra SF til LA står med et enormt ansvar for at have stemt for salget. Det skortede jo ikke på advarsler, men salget skulle absolut hastes igennem uden en grundig og åben debat, siger Frank aaen.

- Først da andre interesserede købere gik frem i medierne, fik vi indblik i, hvem der havde været på banen. Dét hemmelighedskræmmeri kritiserede vi allerede dengang. Det nye er, at kammeradvokaten øjensynligt meddelte, at en så lukket salgsproces var i strid med EU-reglerne, og at Corydon øjensynligt hemmeligholdt den oplysning for Folketinget.

Samrådet om salget af DONG skal finde sted allerede tirsdag den 21. April.

Lørdag, 11. april 2015 - 9:43