Corydon må starte forhandlinger

Corydon har hovedansvaret for lock-outen af lærerne og må igangsætte nye forhandlinger, mener gruppeformand Per Clausen.

Lock-outen går fra og med i dag ud over tusindvis af elever og forældre over hele landet.

Det er finansministerens ansvar

Den situation bærer finansministeren ansvaret for.

- Corydon har med sin arrogante og stejle position det fulde ansvar for, at vi er kastet ud i en lock-out, som ikke bare er en enorm belastning for elever og forældre, men som også risikerer at skade skolen mange år frem, siger Per Clausen.

- Det er derfor finansministeren og KL, der nu må sørge for, at der komme nye seriøse forhandlinger i gang mellem parterne.

Forhandlinger - ikke diktat fra oven

Gruppeformanden understreger, at der er brug for reelle forhandlinger, hvor ikke blot lærerne, men også KL er villige til at indgå kompromiser.

- Rigtig meget, inklusiv de hidtidige forhandlingsforsøg, antyder desværre, at denne konflikt følger af masterplan. At målet er et regeringsindgreb, der ophøjer KL og finansministeriets krav til lov og helt tilsidesætter lønmodtagernes. Et sådant indgreb er fuldstændig uacceptabelt, siger Per Clausen.

- Det er uacceptabelt, at regeringen tager børn og forældre som gidsler i forsøget på at tryne lærerne. Det skal være slut med den afvisningslinje, som Corydon indtil nu har stået i spidsen for. I stedet må han og KL må hurtigst muligt komme med et nyt udspil, så der kan komme reelle forhandlinger i gang.

Tirsdag, 2. april 2013 - 14:26