Byrødder skoser blå finanslov

Efter finansloven gik til højre har regeringen skudt med skarpt mod Enhedslisten, men byrødderne støtter op.

I weekenden er størstedelen af Enhedslistens nye byråds – og regionsmedlemmer samlet til konference i Roskilde. I en fælles udtalelse sender de en bredside til regeringen og udtrykker fuld støtte til Enhedslistens finanslovsforhandlere.

- Vores forhandlere har knoklet. De har fundet kompromisser og samtidig holdt fast når det var nødvendigt. Det er jo i sidste ende regeringens valg hvem den vil lave politik sammen med, siger Jesper Kiel, der er genvalgt byrådsmedlem og en af kommunalvalgets store stemmeslugere i Svendborg.

Han er blandt initiativtagerne til udtalelsen.

Blå regering

Ligesom Enhedslistens forhandlergruppe også flere gange har understreget, ville Jesper Kiel helst have haft en Enhedslistens underskrift på finansloven, men sådan kunne det ikke blive.

- Efter min mening har Enhedslistens forhandlere håndteret finanslovsforhandlingerne så godt som det overhovedet var muligt. Det er klart, det er en svær situation at forhandle finanslov med en regering, som det sidste år har lavet den ene blå reform efter den anden sammen med højrefløjen, siger Jesper Kiel.

Annoncekrig

I helsidesannoncer i dagbladene i denne uge at regeringen givet Enhedslisten skylden for, at de måtte gå til højre og indgå en finanslovsaftale med højrefløjen, og behovet for den slags annoncering forstår Jesper Kiel godt.

- Jeg kan godt forstå at regeringen har svært ved at forklare deres vælgere, at de endnu engang valgte at dele skattelettelser ud sammen med højrefløjen. Men at de forsøger med spin-kampagner at bilde folk ind, at det var Enhedslistens skyld, er simpelthen for patetisk. Regeringen havde muligheden for at tage et skridt i retning af deres egne valgløfter. Det ville de ikke. Fair nok. Men de eneste som er ansvarlige for det, er altså regeringen selv.

Knap 100 af Enhedslistens nye byråds- og regionsmedlemmer deltog i weekendens kommunalpolitiske seminar på Roskilde Rådhus, hvor der blev nedsat arbejdsgrupper, etableret netværk og drøftet en politisk struktur for Enhedslistens valgte i regioner og kommuner.

Søndag, 1. december 2013 - 13:09