Børn skal have ret til voksentid

Der skal minimumsnormeringer til for at sikre gode vilkår i daginstitutionerne, hvor vores børn må deles om stadigt færre pædagoger.

DR's 21 Søndag har i dag dokumenteret, at selvom Enhedslisten sammen med regeringen har sat penge af til området i såvel finansloven for 2012 som 2015, så er der alligevel blevet færre voksne i landets daginstitutioner.

På nuværende tidspunkt er det nødvendigt at fastsætte minimumsnormeringer ved lov for at vende den negative udvikling, mener børneordfører Rosa Lund:

- Landets klasselærere må allerhøjst stå med 28 elever ved årets start. Det har vi sikret ved lov. På samme måde skal vi have regler, der garanterer personale nok til at give gode og trygge forhold i vores børnehaver og vuggestuer.

Max tre børn per voksen i dagplejer og vuggestuer

Helt konkret foreslår Rosa Lund, at der må være højst tre børn per voksen i vuggestuer og dagplejer og højst seks børn per voksen i børnehaver.

- Når så mange ledere og pædagoger oplever, at normeringerne er blevet dårligere, selvom kommunerne har fået flere penge til området, så viser det tydeligt, at pengene skal udmøntes på en anden måde, siger hun.

- Derfor foreslår vi, at man laver en minimumsnormering for at sikre, at der bliver mere tid til det enkelte barn.

Voksenkontakt giver børn den bedste start

Normeringer er vigtige, for forskning viser, at mere voksenkontakt i de første år får børn til at klare sig bedre senere i livet.

- Det siger sig selv, at når pædagoger oplever at være alene med op til 16 børn, så går det ud over omsorgen til børnene. Man kan jo ikke på én gang skifte tre bleer, sætte to plastre på og trøste barnet med hjemve og så samtidig nå sprogstimulering og den gode samtale med forældrene, påpeger Rosa Lund.

- Derfor må og skal vi indføre minimumsnormeringer, så vi sikrer, at alle børn får gode børneliv. At tage sig af vores børn er simpelthen kernevelfærd, som vi må og skal prioritere.

Søndag, 4. januar 2015 - 10:47