Blå finanslov er regeringens ansvar

Udtalelse fra Enhedslistens medlemmer af kommunalbestyrelser og regionsråd: Blå finanslov er regeringens ansvar

Regeringen stod tirsdag aften med et politisk valg. De kunne indfri en række af deres egne løfter, deriblandt arbejdsklausuler og ældrerettigheder, med Enhedslisten, eller de kunne give flere skattelettelser med højrefløjen.

Regeringen tog deres valg, og lavede endnu en aftale med de blå. Det er et politisk valg. En mindretalsregering vælger selv hvem de vil lave politik med. Desværre er det ikke første gange at regeringen vælger at lave aftaler med højrefløjen som udhuler velfærden, forringer vilkårene for arbejdsløse, syge, udsatte og studerende og giver skattelettelser til de store selskaber og de som tjener mest.

Både SF og Socialdemokraterne har travlt med at udråbe den blå finanslov som rød. Men regeringens finanslov rummer selskabsskattelettelser, nedskæringer på kontanthjælp, SU og nu med aftalen med højrefløjen yderligere skattelettelser. Det er en finanslov der øger uligheden, den rammer velfærden hårdt og er ligeså blå som regeringens øvrige aftaler med højrefløjen.

Regeringen gik til valg på at skabe mere lighed, på at prioritere velfærd frem for skattelettelser og på at styrke den grønne omstilling og forbedre miljø og klima. Den har gjort det modsatte. Løftebrud på løftebrud har defineret denne regerings levetid. De havde chancen for at gå et lille skridt i retning af den politik de gik til valg på, sammen med Enhedslisten, men valgte endnu engang skattelettelser med højrefløjen.

Hos Enhedslistens medlemmer af byråd og regionsråd er der ingen tvivl om, at der påhviler regeringen det fulde ansvar for den blå finanslov. Vi udtrykker stor opbakning til vores hovedbestyrelse, folketingsgruppe og forhandlergruppe. Enhedslisten kan ikke påtage sig ansvaret for, at regeringen hellere vil føre blå politik. Det er regeringens valg.

Enstemmigt vedtaget af Enhedslistens deltagende byråds- og regionspolitikere i seminar for valgte i kommuner og regioner, Roskilde Rådhus. 30. November 2013

Enstemmigt vedtaget af Enhedslistens byråds- og regionspolitikere deltagende i seminar for valgte i kommuner og regioner, Roskilde Rådhus. 30. November 2013

Mandag, 2. december 2013 - 9:38