Bid skammen i jer og fix folkeskolen

Rosa Lund opfordrer partierne bag folkeskolereformen til at se fiaskoen i øjnene og rydde op efter deres dårlige beslutninger.

De seneste dage har budt på lutter dårlige nyheder fra folkeskolen. Lærerne flygter, og en dugfrisk undersøgelse fra forældreorganisationen Forældre og skole slår fast, at utilfredsheden med reformen stiger blandt forældrene.

Det bør få også partierne bag skolereformen til at se fiaskoen i øjnene, mener folkeskoleordfører Rosa Lund:

- Partierne bag folkeskolereformen må simpelthen bide skammen i sig og erkende, at folkeskolereformen ikke fungerer.

Folkeskolen skal tilbage på sporet

Rosa Lund opfordrer reformpartierne til at indkalde til en fælles drøftelse i Folketinget af, hvordan folkeskolen kan komme tilbage på sporet og blive attraktiv for både elever og lærere.

- Det nytter ikke bare at fortsætte derudaf, mens både lærere og elever flygter, siger hun.

- Situationen er så alvorlig, at regeringen bør indkalde alle partier til en drøftelse af, hvordan vi løser de enorme problemer, vi lige nu ser i folkeskolen, siger hun.

OK kan blive en fremstrakt hånd

Også de aktuelle overenskomstforhandlinger på det offentlige område kan gribes. En ny arbejdstidsaftale med folkeskolelærerne vil måske kunne genskabe tabt tillid og arbejdsglæde.

- Det har fra starten været vanvittigt at reformere folkeskolen ved at bulldoze lærernes arbejdsvilkår. Brug dog overenskomstforhandlingerne til at række hånden frem til lærerne med arbejdstidsregler, der giver tid til ordentlig undervisning, foreslår Rosa Lund.

- Samtidig må reformpartierne erkende, at store forbedringer kræver, at der følger penge med. De penge, der kunne gøre en folkeskolereform til en succes, vil Enhedslisten gerne være med til at finde. Det ville fx være oplagt at hente dem blandt de milliarder, som staten hvert år hælder ud på konsulenter.