Beskyt vores sædkvalitet

Stoffer, der ødelægger sædkvaliteten skal forbydes, mener Enhedslisten og Folkebevægelsens mod EU.

Forskere fra blandt andet Rigshospitalets Afdeling for Vækst og Reproduktion har påvist, at flere almindelige dagligdags industrikemikalier griber direkte ind i mænds sædkvalitet. Det gælder for eksempel visse blødgørende ftalater, uv-filtre i solcreme-produkter og det antibakterielle kemikalie triclosan, der findes i tandpasta.

Det må og skal have konsekvenser for lovgivningen, der reguleres af EU, mener miljøordfører Per Clausen og spidskandidat for Folkebevægelsen Rina Ronja Kari.

Danmark må gå forrest

På hjemmefronten vil Per Clausen ikke vente på EU. Danmark, der sammen med Norge kan prale verdens ringeste sædkvalitet, må gå forrest,

- Vi tager sagen op over for miljøministeren med det samme for at sikre en hurtig reaktion fra dansk side, herunder et dansk forbud. Erfaringerne viser os, at vi ofte kommer længst med en kombination af nationale forbud og aktivt arbejde for at sikre international regulering.

EU skal beskytte borgerne - eller blandet sig udenom

Rina Ronja Kari vil arbejde på bedre lovgivning i EU, og mener samtidig at Danmarks enegang er vejen frem for at sikre bedre regler.

- Både i det danske folketing og i EU lukker flertallet øjnene af frygt for at skade virksomhedernes konkurrenceevne, og fordi man ikke tør lægge sig ud med kemikalielobbyen. Selvom nærmest alle partier herhjemme hævder at gå ind for, at Danmark skal kunne vedtage egne forbud, stemmer de ikke for det i praksis.

- Folkebevægelsen vil have indført en buket af regler for at beskytte borgerne mod skadelige kemikalier i hverdagen. Og der er det afgørende, at medlemslandene frit kan vedtage egne forbud, så Danmark kan blive foregangsland på kemikalieområdet.