Bemandingen på vores plejehjem skal være bedre

DR har dokumenteret, at over halvdelen af kommunerne kun har én nattevagt på plejehjemmene. Det er uforsvarligt, at Helle Thorning ikke vil gribe ind.

DR 21 søndags skræmmende rapport viste, at der mange steder er 20-30 beboere, herunder mange demente, om én enkelt nattevagt.  om situationen på plejehjemmene.

Mens Enhedslisten har fået regeringen med på at undersøge forholdene på vores plehjem, så var statsministeren under dagens spørgetime afvisende over for at øge bemandingerne.

Vi skal sikre vores ældre værdige rammer

Socialordfører Finn Sørensen kalder tilstandene på plejehjemmene for "uansvarlig".

- Der er ingen tvivl i mit sind om, at det er de stadigt mere skrabede bemandinger, der er årsagen til de forfærdelige historier om omsorgssvigt på landets plejehjem, som vi har hørt de seneste år, siger han.

- Enhedslisten længe krævet minimumsbemandinger på landets plejehjem. Der skal også laves nationale retningslinjer for personalets uddannelsesniveau, boligernes indretning og andre forbedringer, som kan sikre gode rammer for et værdigt liv for de ældre.

Plejehjemsforhold må ikke ende i syltekrukke

Det er lykkedes at overbevise socialministeren om, at situationen på plejehjemmene skal undersøges grundigt, men Finn Sørensen frygter, at undersøgelsen bliver en syltekrukke.

- Under dagens spørgetime meddelte statsministeren, at hun ikke vil indføre minimumsbemandinger i kølvandet på DR's afsløringer. Johanne spurgte så to gange, om det ikke havde været klogere at droppe nogle skattelettelser til aktionærerne til fordel for ordentlig omsorg for plejehjemsbeboerne. Men statsministeren meddelte blot, at vi burde være glade for alle de reformer, der har skaffet penge til velfærd! siger han.

- Det er simpelhen ikke godt nok. Vi skal allerede nu i gang med at diskutere, hvordan vi kan forbedre bemandingerne og forholdene på vores plejehjem. Og det skal ikke - igen - være de arbejdsløse, de syge, mennesker med handicap, socialt udsatte og pensionister, der er finansieringskilden.

Onsdag, 15. april 2015 - 13:32