Bedre sundhed kræver opgør med ulighed

Godt sundhedsudspil, men bedre sundhed kræver opgør med ulighed.

Regeringen præsenterer senere i dag en ny sundhedspakke ”Jo før, jo bedre”, som udgør en del af det kommende forslag til finanslov.

Sundhedsordfører Stine Brix siger:

- Umiddelbart tegner udspillet til at blive et godt oplæg til forhandlinger. Der er ingen tvivl om, at vores sundhedsvæsen er meget presset og trænger til en seriøs opprioritering.

- Jo kortere uddannelse og lavere indtægt, desto kortere liv får man også. Det er helt urimeligt, og derfor er helt enig i, at det er meget vigtigt at bekæmpe ulighed i sundhed. For Enhedslisten er det naturligvis afgørende, at de initiativer, som vi bruger penge på, rent faktisk virker.

- Desværre ser det ud til, at sundhedspakken kommer til at mangle fokus på forebyggelse. Hvis ikke vi får stoppet den epidemi, vi ser i kroniske sygdomme, så skal vi lave rigtigt mange flere milliardsstore sundhedspakker for overhovedet at følge med. Jeg synes, det er helt oplagt at bruge finansloven til for eksempel at sikre billigere sunde fødevarer, betalt ved at gøre det usunde lidt dyrere.

- Det allervigtigste er at bekæmpe den økonomiske og sociale ulighed, som desværre er steget som følge af regeringens reformer. Hvis man mister sit arbejde og herefter bliver kastet ud i en social katastrofe, så følger sygdomme ofte også med. Derfor er bedre dagpenge og kontanthjælp faktisk også et vigtigt tema for at sikre mere lighed i sundhed og bedre forebyggelse.

Torsdag, 21. august 2014 - 13:41