Bæredygtighedskommission skal på finansloven

Der skal oprettes en bæredygtighedskommission, der skal beskrive hvordan vi omstiller til en grøn økonomi, mener Enhedslisten.

Klimakrisen, fødevarekrisen og ressourcekrisen truer vores velfærd og gør det nødvendigt, at vi grundlæggende ændrer vores samfund. Vejen ud af kriserne hedder grøn omstilling. Det slog verdens statsledere fast ved bæredygtigheds-topmødet i Rio, og synspunktet går igen i EU og blandt progressive erhvervsledere og repræsentanter for civilsamfundet.

Behov for konkrete anbefalinger

På trods af denne store enighed er det ikke særlig håndgribeligt, hvad grøn omstilling indebærer. Derfor er der brug for en bæredygtighedskommission, der kan komme med konkrete anbefalinger til, hvordan netop Danmark får en grøn økonomi.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Omstillingen til en grøn økonomi med et markant lavere ressourceforbrug og miljøbelastning er en af vor tid største udfordringer.

Behov for grundlæggende ændring i forbrug

- Der er behov for et grundlæggende opgør med den måde, vi tænker og planlægger vores økonomi på. Klima- og ressourcespørgsmål skal indgå på samme niveau som fx betalingsbalancen og udviklingen i BNP.

- Hidtil har vi produceret og forbrugt ud fra en forestilling om, at jordens ressourcer var uendelige, og at økosystemernes kunne absorbere ubegrænsede mængder affald. Klimakrisen, fødevarekrisen og ressourcekrisen viser os, at vi tog fejl.

- Denne erkendelse tvinger os til grundlæggende at gentænke, hvordan vi forbruger og producerer, og hvordan vi måler og vurderer fremskridt og udvikling.

Mandag, 27. august 2012 - 14:00