A.P. Møller forærer København parkeringshus

30. maj 2001

A.P. Møller forærer København parkeringshus

Ved den ekstraordinære generalforsamling i Dampskibsselskabet af 1981 A/S i Amaliehaven i dag bekendtgjorde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, at han som supplement til Operahuset vil forære København et tyveetagers parkeringshus på Dok-øen. Skibsrederen beskrev den arkitektoniske genistreg, der vil sikre, at parkeringshus vil fremstå som et gigantisk Dannebrogsflag, dog suppleret med sponsorreklamer for Texaco og Shell.
Til de forsamlede aktionærer sagde skibsrederen bl.a.: »Vi vil påny begave den danske nation med monumentale værdier, der kan sætte et varigt minde - over os og vort selskab. Årsagerne til dette er - naturligvis - udelukkende af filantropisk karakter. Ikke desto mindre skal det da ikke være nogen hemmelighed, at selskabet i de senere år har haft de milliardoverskud, der skal til for, at en sådan filantropisk gerning kan betegnes som forretningsmæssig forsvarlig.«
Mc-Kinney Møller brugte os anledningen til at lange ud mod dele af danske presse, som har anklaget hans virksomhed for skatteunddragelse, »blot fordi vor virksomhedskultur havde budt os også at udnævne vor stab på land til søofficerer,« sagde skibsrederen og tilføjede:
»Beskyldningen var naturligvis helt grundløs. Det faldt os med vor maritime baggrund naturligt at betragte alle ledere som »folk på broen«, kantinepersonalet som »kahytsjomfruer«, informations-medarbejderen som »gnisten« osv. - og de skattemæssige konsekvenser heraf havde naturligvis aldeles undgået vor opmærksomhed.«
Traditionen tro mødte medlemmer af Enhedslistens folketingsgruppe frem og forsøgte at ødelægge den gode stemning. Frank Aaen sagde bl.a.:
»30 milliarder kroner hentede olieselskaberne op af undergrunden sidste år, og kun de otte kom samfundet til gavn via skatter og afgifter.
De økonomiske vismænd offentliggør i dag deres rapport, hvor de igen kalder beskatningen »uhensigtsmæssig«. Enhedslisten kalder det at sætte profit for velfærd. Derfor kræver vi en helt anden og skærpet beskatning af olieselskaberne. Hvis blot vi beskattede Nordsøolien som i Norge, ville Folketinget have fem milliarder kroner ekstra til velfærd.«
Og Enhedslistens energipolitiske ordfører, Søren Kolstrup, sagde: »Det er nødvendigt, at statens selskab DONG sætter A.P. Møller fra bestillingen, sætter de udenlandske selskaber Shell og Texaco fra bestillingen, så samfundet suverænt kan anvende DONGs overskud til at udbygge med vedvarende energi. Naturressourcerne tilhører os alle.«
Læs hele Mærsk Mc-Kinney Møllers tale!

Onsdag, 30. maj 2001 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg